Foredrag: Binyrebarkbehandling ved gigt v. professor Kristian Stengaard-Pedersen

Dato/tid: 26.03.2020 kl. 19:00
Sted: Kulturhotellet
Hovedgaden 10
8410 Rønde
Pris: Medlem: 75 kr.
Ikke-medlem: 100 kr.
Tilmelding:

Senest den 24. marts 2020 til Lillian Nedergaard, mail nedergaard.os@gmail.com, mobil 52 50 18 82

Arrangør: Randers-Djursland-kreds

Har du gigt, så kender du sikkert til lægemidlet binyrebarkhormon. Og du har formentlig mærket på egen krop, at midlet virker hurtigt og effektivt på gigtsymptomerne.

Kom og bliv meget klogere på binyrebarkhormon, når professor emeritus Kristian Stengaard-Pedersen fra Aarhus Universitet kommer og fortæller om midlet.

Professoren vil detaljeret gennemgå lægemidlets effekt og bivirkninger samt kontrol af behandlingen ved bl.a. alvorlig kronisk leddegigt, bindevævssygdommen lupus/SLE og muskelgigt/polymyalgia rheumatica.

Kunstigt binyrebarkhormon af typen kortisol, f.eks. prednisolon, kan i store doser hurtigt og effektivt dæmpe gigtbetændelse, som truer med at ødelægge led, muskler, nyrer, nervesystem, hjerte, lunger mv. Behandlingen kan forhindre varige skader på led og organer og være livsreddende ved flere alvorlige gigtsygdomme, hvor immunforsvaret angriber kroppens eget væv.

Der bliver gode muligheder for at stille spørgsmål til foredragsholderen - også om andre gigtsygdomme.

Praktisk

• Nærmeste P-pladser: ved rutebilstationen midt i byen, samt i det nordlige Rønde bag Bog og Idé på Hovedgaden.
  • Vi tager imod kontanter og MobilePay.
  • Du kan købe kaffe/te og kage i pausen.
  • Foredraget slutter kl. 21.