Kost og gigt – få gode råd og inspiration til mad, der gør godt for gigt

Hvad er godt at spise, når jeg har gigt? Her får du nogle gode råd, hvis du vil forebygge eller mindske symptomer af gigtsygdom.

Forskellige grøntsager - gulerod, rødkål, tomater, broccoli mv.

Der findes ingen klar kostplan, men alligevel kan du med kosten være med til at forebygge eller mindske symptomer af gigtsygdom eller følgesygdomme til gigt.

Mad, der gør godt for gigt

Der er mange, der gerne vil dele råd om, hvordan kosten kan påvirke gigtsygdomme. Selvom råd er velmente kan de desværre også nogle gange forvirre. Nogle råd er gavnlig og nogle råd kan i værste fald gøre skade.

Her på siden kan du se, hvordan du skal spise ifølge de officielle kostråd. Du kan også se, hvilken kost, der er særlig god for din gigt. Det er kostråd, hvor forskning har vist virkning på gigt. Og så kan du finde opskrifter på lækker, nem og gigtvenlig mad.

Få gode kostråd

Find sunde og gigtvenlige madopskrifter

Kosten er ekstra vigtig når du har gigt

Nogle gigtsygdomme er forbundet med større risiko for overvægt. Man ved også, at den type gigtsygdomme, der giver betændelse, især i leddene, kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Det drejer sig blandt andet om leddegigt. Derfor er det en rigtig god ide, at du sørger for at spise så sundt og variereret som muligt, hvis du har gigt.

Når smerter og medicin giver udfordringer

En del mennesker med gigt får medicin for deres sygdom. Noget medicin kan give bivirkninger. Nogle mennesker med gigt kan også få problemer med f.eks. hård mave eller kvalme.

Sådan kan du gøre, når maden giver udfordringer

Senest opdateret 25.01.2017