Systemet ser ikke hele mennesket

Skriv under på retten til en årlig helhedssamtale

Gigtforeningen foreslår, at alle kroniske patienter får ret til en årlig helhedssamtale med fokus på dig, din sundhed, din samlede trivsel og din samlede behandling. Det nytter ikke noget, at systemet isoleret kun ser en fod, knæ eller arm. Vi må se hele mennesket. Patienten er det vigtigste og derfor kæmper vi for at ændre sundhedssystemet. Vi vil have et sundhedsvæsen, der hænger sammen og ser det hele menneske. Helhedssamtalen er første skridt. Når vi har over 50.000 underskrifter, vil vi overrække dem til sundhedsministeren. Derfor har vi også brug for din underskrift.

Skriv under nu

Gigtforeningen efterlyser handling fra politikerne

Politikerne har svigtet. Politikerne har talt om den manglende sammenhæng i sundhedsvæsenet i årevis. Nu er det tid til at handle og til at lytte til patienterne. Politikerne skal skabe et system, hvor patienterne er det vigtigste. Se film med Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Systemet ser ikke hele mennesket – det vil vi ændre

Tænk, hvis vi havde et sundhedssystem, der var tilrettelagt, så patientens behov var det vigtigste. Sådan er det desværre ikke i dag. Alt for mange gigtpatienter oplever ikke, at sundhedsvæsenet er til for dem. De er i adskilte forløb i specialerne og får ikke den hjælp og rådgivning, de har brug for. Medicin bliver ikke koordineret, der er ingen hjælp til at håndtere smerter og fysioterapien forsvinder mellem sektorerne. Som det er nu, tager ingen ansvar for den samlede behandling, ingen koordinerer forløbene, ingen ser hele patienten. Og det går særligt ud over mennesker med kroniske sygdomme som gigt. Gigt rammer både unge og gamle, og i Danmark lever mere end 700.000 med sygdommen. En mere sammenhængende behandling vil forbedre deres helbred og livskvalitet og spare kostbar tid.

Læs vores opråb for et sammenhængende sundhedsvæsen

Jo flere vi er, jo stærkere står vi.

Når du melder dig ind står vi stærkere! Du er med til at sikre bedre forhold for mennesker med gigt, hjælpe udsatte gigtpatienter, støtte den personlige rådgivning og forskning i gigt.

Bliv medlem nu