5 gode råd: Til dig, der rejser med gigt

Lad ikke din gigtsygdom stå i vejen for en god ferie! Gigtforeningens rådgivere kommer med fem gode råd, så du har styr på blandt andet forsikring og medicin til ferien.

Det er tid til ferieplanlægning

Det er sommer, det er sol, og det er tid til ferie for mange af os. Vores rådgivere hos Gigtforeningen kommer her med gode råd, når du er på ferie.

1. Husk engelsk lægeerklæring og pillepas
Det er en god idé at få lavet en lægeerklæring på engelsk, der fortæller, at du har gigt, og om de eventuelle følger af din sygdom. Den kan være brugbar som dokumentation for, at du har lov til at medbringe medicin og ved sikkerhedskontrol, hvor kunstige led kan udløse metaldetektoren. I forhold til medicin kræver nogle præparater et såkaldt pillepas. Du kan spørge din læge eller på apoteket, hvis du er i tvivl.

2. Hav en god forsikring
Får du brug for behandling på et offentligt eller privat sygehus, kan en privat rejseforsikring hjælpe dig med at dække regningen, og forsikringen kan dække hjemtransport ved sygdom og død. Hvad angår forsikringer er det vigtigt, at du henvender dig til dit forsikringsselskab – eller til SOS International – og spørger om en medicinsk forhåndsvurdering, når du har en kronisk sygdom. Forhåndsvurderingen kan svare på, om det, du fejler, inden du rejser, er dækket af forsikringen, hvis du får behov for behandling på din rejse.

3. Tøv ikke med at spørge om benplads eller assistance
Du kan med fordel fortælle dit rejseselskab, om du gerne vil have ekstra benplads i flyet eller har brug for hjælp i lufthavnen, hvis der for eksempel er langt fra check-in til gaten. Du har desuden ret til assistance, når du er i lufthavnen og rejser i et EU- eller EØS-land. Husk i øvrigt ved længere flyrejser at bevæge alle led med jævne mellemrum for at mindske risikoen for blodpropper. Mange flyselskaber har øvelsesprogrammer, som du kan spørge efter.

4. Husk det blå sygesikringskort
Når du rejser i et EU- eller EØS-land, skal du huske det blå EU-sygesikringskort. Får du brug for sygebehandling, giver kortet dig mulighed for at få dækket udgifter til nødvendig læge- og sygehusbehandling på samme vilkår, som borgere i det land, hvor du opholder dig. Det betyder, at hvis landets egne borgere skal betale for eksempelvis et lægebesøg, gælder det også for dig.

5. Kontakt dit hotel på forhånd
En del hoteller skriver om tilgængelighed på deres hjemmeside, men det kan alligevel være en god idé at kontakte hotellet og høre nærmere. Har du gigt i hænderne, vil du måske også vide, om dørene er tunge, og om det er nemt at bruge vandhanerne.

Publiceret 26.06.2023