Træn balancen i hverdagen

Jeg har artrose i mine knæ og hofter. Nu er det som om, jeg har fået dårligere balance. Kan det have noget at gøre med min gigt? Og hvad kan jeg gøre for, at den bliver bedre?  Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs fysioterapeutens svar.

Spørgsmål

Jeg har artrose i mine knæ og hofter. Nu er det som om, jeg har fået dårligere balance. Kan det have noget at gøre med min gigt? Og hvad kan jeg gøre for, at den bliver bedre?

Svar fra Gigtforeningen fysioterapeut Trine Majlund Vestbo

Når man har artrose i hofter eller knæ, kan man godt opleve, at ens balance bliver dårligere. Det skyldes, at musklerne bliver svagere og ikke arbejder lige så godt sammen som før. Heldigvis kan dårlig balance både trænes og forebygges.

Start stille og roligt. Du skal udfordre dig selv tilpas meget – det vil sige, at du skal lave øvelser, hvor du føler dig sikker og tryg, men stadig bliver udfordret.

  • Prøv at stå op, når du tager bukser og strømper på. Stå evt. i et hjørne, så du bliver ’grebet’, hvis du får behov for det.
  • Stå på ét ben, når du børster tænder.
  • Rejs dig på tæerne, når du tørrer støv af på de øverste hylder.
  • Brug en balancepude. F.eks. denne fra vores webshop. 

Stærke muskler hjælper på balancen.

  • Brug en spisebordsstol, hvor du rejser og sætter dig. Start med at rejse og sætte dig otte gange. Hold pause og gentag til i alt 3 x 8 gange. Øg antallet af gentagelser i takt med, at din styrke og udholdenhed forbedres.
  • Naturen er den bedste træningssal, du kan få. 
    Når du går på et underlag, der ikke er helt jævnt, træner du balancen. Og når du er udendørs, får du både lys og frisk luft. 

Styrke og balance er netop det, du træner, under et forløb med GLA:D-træning hos en fysioterapeut. På www.glaid.dk kan du læse mere om konceptet og se, hvor i din kommune, du kan træne. Du skal have en henvisning af din læge. 

Få inspiration og se film med balanceøvelser på vores hjemmeside

Publiceret 23.03.2021