Sex og gigt – sådan giver du plads til lysten

Mange aspekter af livet bliver påvirket, når man har gigt. Det gælder også sexlivet, der ofte er mere besværligt. Få gode råd og se samlejestillinger, der kan hjælpe dig videre.

Mange med gigt oplever, at smerter, stive led, nedsat muskelkraft og træthed gør det vanskeligt og uoverskueligt at have et aktivt sexliv.

Derudover giver nogle gigtsygdomme tørre slimhinder, der også kan være en forhindring. Bivirkninger af den medicinske behandling kan også have indflydelse på sexlivet. Det kan være træthed og kvalme efter du har taget depotmedicin, tørre slimhinder, rejsningsproblemer eller sæd, der løber ud i blæren fremfor ud af penis.

Resultatet kan være, at man føler, man ikke slår til, når gigt gør sex vanskelig. Mænd kan opleve, at de ikke er rigtige mænd, og kvinder kan føle sig ramt på kvindeligheden. Nogle frygter, at andre ikke ser dem som seksuelle mennesker, men bare som syge mennesker.

Sig ikke farvel til sexlivet

Uanset hvilken form for gigt, du har, betyder alle disse forhold måske, at du har mindre lyst. Men det er vigtigt at huske, at sex er en naturlig del af livet og ikke mindst er sundt – uanset, om det er sexlivet med en partner – eller om det er det sexliv, der er ens eget. Med andre ord: Der er ingen grund til at sige farvel til dit sexliv, fordi du har gigt.

  • Gode råd om sex og gigt

    Sex gør godt!

    Vær opmærksom på, at du ikke bruger din gigtsygdom som undskyldning for ikke at have sex. Et aktivt sexliv kan have smertelindrende effekt og kan desuden lette anspændthed, træthed og angst.

    Vær åben over for din partner

    Har du en partner, er det vigtigt, at I kan tale åbent om jeres sexliv. I kan tale om, hvad der gør godt og hvad der gør ondt.

    Lav aftaler

    Du og din partner kan lave aftaler, der sikrer, at I får prioriteret jeres intime samvær. Det kan være, at I vælger at have planlagte aftaler. Det kan lyde kedeligt, men det kan have sine fordele, da du dermed har mulighed for at forberede dig.

    Forbered dig

    Det kan være, at du har brug for at hvile i løbet af dagen, tage smertestillende medicin et par timer før jeres aftale eller tage et varmt bad.

    Sæt tid af til forspil

    Ved planlagt sex kan I bruge tiden inden som optakt, hvor I kæler for hinanden, kommer med små hentydninger osv. Det varme bad, der kan lindre ømme muskler, kan tages sammen med partneren, og så kan badet også bruges som forspil til jeres samvær.

    Lyst avler lyst

    Alle mennesker oplever, at sexlysten forsvinder i perioder, og når kroppen er præget af gigt, kan det være ekstra svært at holde fast i lysten. Dog kan lysten vækkes – og lyst avler lyst. Hav fokus på, at sex ikke behøver indbefatte samleje. Sørg for, at flirte, kramme, kysse og vise interesse for hinanden – også når der ikke er optakt til sex.

    Gør brug af hjælpemidler

    Lysten kan for eksempel vækkes ved hjælp af erotisk litteratur eller film. 

    Der er også mulighed for at bruge seksuelle hjælpemidler i samværet. Glidecreme kan være en nødvendighed, hvis du har tørre slimhinder. Derudover kan brugen af f.eks. vibratorer både vække lysten samt sætte nyt liv i sexlivet. Du kan finde glidecreme og forskellige vibratorer i vores webshop.

    Tal evt. med en professionel

    Du har også mulighed for at drøfte overvejelser, problemer og mulige løsninger med læge, sygeplejerske eller anden professionel, som du har kontakt til vedrørende din gigtsygdom.

  • Gode stillinger

    Det kan være svært at finde samlejestillinger, der ikke gør ondt eller begrænser. Blandt andet kan problemer i hofter, knæ og håndled gøre det umuligt at sidde på hug eller stå på alle fire eller på knæ. Det gør det umuligt at dyrke sex i en række gængse stillinger.

    Selve samlejebevægelserne kan gøre ondt, hvis der er smerter i leddene. Problemer i kæberne kan umuliggøre oralsex, ligesom nedsat kraft i musklerne kan gøre det svært at klare fysisk udfoldelse i længere tid.

    Prøv jer frem og find nogle stillinger, der er rare for jer begge. Brug puder til at understøtte ømme led, hold for eksempel en pause, hvor I kæler for hinanden, før I evt. skifter til en ny stilling.

    Her er nogle bud på gode stillinger, som I kan prøve og bruge til at blive inspireret - de er ikke en facitliste.

     

    Stillingen med kvinden på ryggen med spredte ben og manden ovenpå kan give for stor belastning af hofteleddene. Nogle gange kan det lette, hvis kvinden samler benene mellem mandens. En pude under knæene kan hjælpe yderligere.

     

     

     

    En anden hofte- og knævenlig stilling er samleje bagfra, men liggende på siden, "i ske". Også her kan en pude mellem knæene være en god idé.

     

      

    Hvis du har smerter i skuldre, hofter eller hænder, men ikke i knæene, kan en stilling, hvor du ligger på ryggen og din partner vinkelret under dine bøjede knæ, være en mulighed.

     

     

     

     Har du ondt, hjælper det som regel at ligge på ryggen - eventuelt med en pude under knæene. Din partner kan så sidde ovenpå, forlæns eller baglæns.

     

     

    Lig på ryggen med benene på din partners skuldre - det kan være aflastende for jer begge. Hvis du ligger på et bord eller en høj seng, kan din partner stå og behøver dermed ikke bøje knæ eller hofter. Heller ikke du behøver i denne stilling at bøje knæene.

     


      

    Denne stilling er aflastende, hvis du har gigt i knæene og derfor ikke kan bøje dem så meget. Den siddende stilling kan også være aflastende for din partner. Hvis du vender ryggen til, kan stillingen benyttes, uden at du behøver sprede dine ben så meget. Det vil belaste hofterne mindre.

Senest opdateret 21.04.2017