Viden om gigt - bliv klog på gigtsygdomme

Her kan du få viden om de mest udbredte såvel som sjældne gigtsygdomme, gigtsmerter, behandling og forskning i gigt.

Gigt er den mest udbredte kroniske sygdom i Danmark. Over 700.000 mennesker i Danmark er berørt - det svarer til hver 8. af os!

Gigtsygdomme kaldes også sygdomme i bevægeapparatet, muskel- og skeletsygdomme eller reumatiske sygdomme. De mest udbredte er slidgigt, krystalgigt (herunder urinsyregigt), rygsygdomme og leddegigt. Dertil kommer en lang række andre mindre udbredte gigtsygdomme.

Fælles for gigtsygdommene er, at de vedrører knogler, muskler, sener og led. De fleste gigtsygdomme viser sig blandt andet i smerter, træthed, stive led og nedsat funktionsevne. Men sygdommens karakter og forløb varierer meget.

Mange forskellige gigtsygdomme

Gigt dækker over 200 diagnoser. Smerter i led, ryg og muskler er fælles for næsten alle gigtsygdomme. De mest udbredte er slidgigt, ryglidelser og leddegigt. Mange tror, at det kun er ældre mennesker, der får gigt. Men yngre mennesker og børn kan også få gigt.

Se nøgletal for muskel- og skeletlidelser i Danmark 2022 (pdf)

Få viden om forskellige gigtsygdomme

Kræftbehandling med immunterapi kan medføre gigt

Gigt kan behandles - men ikke helbredes

Gigt kan ikke kureres, men den rette behandling kan mindske symptomerne og i mange tilfælde hæmme sygdommens udvikling. Du kan også selv gøre meget for at få det bedre, f.eks. ved at have fokus på træning, håndtering af smerter samt kost og vægt.

Læs mere om behandling af gigt

Få viden og gode råd om alternativ behandling af gigt

Har du lige fået gigt?

Hvis du er nydiagnosticeret med gigt, har du sikkert mange spørgsmål, og du skal forholde dig til en ny situation. Hvad skal der ske? Vi reagerer meget forskelligt, når sygdom rammer os, og vi har forskellige bekymringer og måder at tackle det på. Gigtforeningen kan hjælpe dig videre.

Læs om hjælp og muligheder

Livsvigtig forskning i gigt

Gigtforeningen giver hvert år millioner af kroner til dansk gigtforskning. Det har medført banebrydende resultater og forbedret livet for mange tusinde mennesker med gigt.

Læs om fremskridtene og udfordringerne

Senest opdateret 22.02.2024