Det skal være nemt at lave gigtvenlig mad – få inspiration og tips

Gigtvenlig mad skal være let at lave – men du behøver hverken gå på kompromis med sundhed eller velsmag af den grund. Med de rigtige redskaber, klog indretning af dit køkken og god planlægning kommer du langt. Og så er det helt ok at springe over, hvor gærdet er lavest.

Gode redskaber og gigtvenlige teknikker

Hvis du har gigt i hænderne, kan det være en stor udfordring at skrælle, ælte, snitte og skære. Men med de rigtige redskaber kan du nå et godt stykke. Det kan være køkkenredskaber med fortykket greb, knive med vinklet håndtag og andre redskaber, som er udviklet specielt til hænder med gigt.

Aflastning af dine led

Det gælder om at fordele belastningen over flere og større led. Og om at bruge begge hænder og gerne håndfladerne, når du skal løfte ting, der er lidt tungere.

Ergoterapeutens råd til at aflaste dine hænder

Hvis du har gigt i hænderne, kan du nemt komme til at belaste dem unødigt. I filmen viser ergoterapeut Linette Pehrson, hvordan du kan aflaste dine hænder i nogle af hverdagens gøremål.

Aflast dine hænder med ergonomisk brødkniv

I filmen viser ergoterapeut Linette Pehrson, hvordan du skærer brød med den store, ergonomiske brødkniv, så du ikke belaster dine led unødigt. Kniven har et tykt, vinklet skaft, så den ligger godt i hånden og giver en god arbejdsstilling.

Sådan skræller og river du bedst en gulerod

I filmene viser Sanos ergoterapeut, Marianne, og en patient fra Sano, hvordan du skræller og river en gulerod og samtidig passer på dine led. Sano er et rehabiliteringscenter ejet og drevet af Gigtforeningen.

Sådan snitter du kål

I filmene viser Sanos ergoterapeut, Marianne, hvordan du på den mest skånsomme måde for dine hænder, snitter den hårde kål. Du kan selvfølgelig også købe færdigsnittet kål (efterhånden kan meget kål købes snittet), eller du kan bruge en foodprocessor. Sano er et rehabiliteringscenter ejet og drevet af Gigtforeningen.

Skær ud med den rigtige stilling og bevægelse

Se, hvordan du med vægtoverføring og den rigtige arm- og håndledsstilling skærer kål med en ergonomisk kniv, så dine hænder skånes mest muligt.

Brug en ergonomisk kniv til at skære kål

En patient på Sano instrueres i, hvordan man skærer blomkål med en ergonomisk kniv.

Køb færdigsnittede madvarer

Få tips til, hvordan du kan gøre madlavningen nemmere, f.eks. ved at købe madvarer, der allerede er snittet eller skrællet.

Lad køkkenredskaber gøre arbejdet for dig

Også almindelige elektriske køkkenredskaber kan aflaste dig. En foodprocessor kan f.eks. både ælte, røre, hakke og snitte. Når du vælger foodprocessor, er det vigtigt, at den er let at rengøre og håndtere – dvs. at du nemt kan få skålen af, udskifte skæreblade og så videre.

Emballage kan være genstridig – uanset om du har gigt eller ej. Der findes forskellige hjælpemidler, som gør det lettere at åbne glas, dåser, kartoner, flasker og pålægspakker. Når du først har fået åbnet emballagen, kan du opbevare eventuelle rester i en beholder, som er nem for dig at håndtere.

Indret dit køkken klogt

Uanset om dit køkken er nyt eller gammelt, stort eller lille, kan du gøre madlavningen lettere, hvis du tænker lidt over indretningen.

Her er nogle gode råd:

• Sørg for, at de køkkenredskaber, du bruger mest, er lette at komme til. De øverste hylder kan du bruge til det, du kun sjældent har brug for. Lad også den tunge foodprocessor stå fremme, så du ikke skal slæbe den frem fra et skab, hver gang du skal bruge den.
  • Det kan være rart at sidde ned undervejs. Hvis du har du spisebord i køkkenet, kan du sidde der og ordne grøntsager og lignende. Du kan også vælge at have en høj stå-støtte-stol i køkkenet – det aflaster dine ben og din ryg, mens du arbejder.
  • Står du op, mens du laver mad, skal du prøve at fordele vægten ligeligt på begge fødder. Undgå at ”hænge i hoften”, og pas på, at du ikke overskrækker i dine knæ.

Planlæg – og hold pauser

Det gælder om at økonomisere med kræfterne, hvis det kniber med energien og overskuddet. Gå i gang i god tid, og sørg for at holde pause mellem de forskellige faser af madlavningen. Du kan f.eks. lave salaten og holde en pause, før du tilbereder fisken. Det kan også være, du har brug for en pause mens du laver salaten. Pauser er vigtige og forebygger, at du bliver for træt, efter at have tilberedt et måltid.

I det hele taget det en god idé at planlægge. Hvis du laver en madplan for en uge ad gangen, slipper du for at købe ind hver dag, og du kan evt. lave mad til to dage, så du får en pause fra køkkenarbejdet. Og når du alligevel har gang i foodprocessoren, kan du ligeså godt snitte, hakke og skære rigeligt med grøntsager, så du har til et par dage i køleskabet.

Spring over, hvor gærdet er lavest!

Der findes mange gode og sunde alternativer, hvis du vil slippe for at skylle, snitte og hakke – og det er helt ok at springe over, hvor gærdet er lavest. I de fleste supermarkeder kan du købe snittet og skyllet grønt og blandede salater. Udmærkede produkter, der gør madlavningen mere overkommelig i en travl hverdag – som måske også er præget af smerter og træthed.

Der er heller ingen grund til at gå uden om frosne grøntsager. De kan faktisk i nogle tilfælde være lidt sundere end de friske. Når grøntsager fryses straks efter, at de er høstet, bevarer de nemlig næringsstofferne godt.

Få tips til indkøb, online-bestilling og måltidskasser

Senest opdateret 15.06.2023

I Gigtforeningens rådgivning kan vi hjælpe dig

Hvert år svarer vi på tusindvis af henvendelser fra mennesker med ondt i led, ryg og muskler, deres pårørende og fagfolk. Som medlem kan du ringe direkte til os og få svar på spørgsmål, råd og vejledning om alt fra jura til smertehåndtering.

Bliv medlem i dag
nanna rådgivning