Torben: I klemme mellem læger, der ikke taler sammen

Torben er blevet kastet rundt mellem hospitaler, afdelinger og nye læger. Han er multisyg, og da hjertemedicinen og gigtmedicinen ikke blev koordineret af speciallægerne, fordi lægerne ikke samarbejdede, blev han alvorligt syg.

Portræt af Torben Wester HansenFoto: Torben Wester Hansen, Skårupøre på Fyn, 63 år og arbejder i en trælasthandel. Diagnose: Leddegigt, blodprop og kræft.

Leddegigt, blodprop og kræft. Med tre diagnoser har Torben Weber Hansen, 63 år og fra Skårupøre ved Svendborg, haft rigeligt med at holde styr på diverse behandlinger på flere sygehuse samtidig.

I 2007 fik han konstateret leddegigt, og reumatologisk ambulatorium på Svendborg Sygehus satte ham i smertebehandling. Men et halvt år efter fik han en blodprop i hjertet og blev indlagt på Odense Universitetshospital.

"Jeg kom ovenpå igen, men så påbegyndte jeg en ny kraftig behandling mod leddegigten."

Medicinen gjorde, at Torben Weber Hansen fik en voldsom allergisk reaktion, og så skældte hjertelægen ud.

"Han nærmest bandlyste den medicin, gigtlægerne havde ordineret. Og gigtlægerne vidste tilsyneladende ikke, at jeg havde haft en blodprop. Så lægerne skældte ud på hinanden – foran mig."

Tilfældig opdagelse

Torben Weber Hansen fik konstateret lymfekræft, blev opereret og begyndte både stråle- og kemobehandling på Odense Universitetshospital.

"Mens jeg var i kemobehandling, holdt min leddegigt sig i ro. Jeg havde simpelthen ingen anfald, men jeg anede ikke, at det kunne have noget med kræftbehandlingen at gøre," forklarer Torben.

Det fandt han senere ud af ved en tilfældighed, for gennem sit kræftforløb oplevede Torben også en åbenlys mangel på sammenhæng.

"Hvis jeg spurgte til mine gener med mine operationer, vidste de ikke noget om det på f.eks. kemoafsnittet. Så jeg måtte hele tiden selv finde ud af, hvem jeg så kunne spørge."

Forfra – igen og igen

I dag er Torben kræftfri, men går til kontrol i Odense. Han er også tilknyttet Gigtambulatoriet på Svendborg Sygehus, hvor han konstant møder nye læger.

"Ting bliver sat i gang af én læge, næste gang er det en ny læge, som så skal have min historie forfra, og på den led når vi aldrig videre."

For nylig lettede han sit hjerte til en sygeplejerske, som sagde ’ja, du har godt nok haft mange læger.’ Efter det fik han lovning på en fast læge fremover.

"Det er den læge, der fortalte mig, at der kunne være en sammenhæng mellem kemo og de færre anfald af leddegigtens opblussen, som jeg oplevede. Han har sat mig i Rituximab (biologisk behandling, indeholder kemo). Så må vi se, om behandlingen kan dæmpe mine anfald."

Alt i alt ønsker Torben Weber Hansen sig mere koordination mellem hospitaler, afdelinger og egen læge.

"De skal tale sammen indbyrdes. Jeg har tit været en slags budbringer og har oplevet, at afdelingslægerne brokker sig over hinanden. Og når de siger noget forskelligt, så jeg ved ikke, hvad jeg skal rette mig efter."

Senest opdateret 31.05.2023