Gigtramte kan blive mere aktive

Mennesker med gigt vil gerne bevæge sig. Men det kræver de rette tilbud, viser en ny analyse.

Foto: Kasper Løjtved

Det kan være sin sag at lave en glidende tackling på en 11-mands fodboldbane. Og smashet fra badminton- ketsjeren sidder måske heller ikke lige i øjet, når skulderen gør ondt.

Fysisk aktivitet for mennesker med gigtsygdomme kan være svært. Det viser en analyse, som Gigtforeningen har fået udarbejdet i forbindelse med forskningsprojektet ’Danmark i Bevægelse’.

Men selv om aktiviteterne har sine udfordringer, så er det vigtigt, at der er tilbud – også selv om kroppen ikke altid kan følge med, siger lektor Karsten Elmose-Østerlund fra Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet

Opfattelsen af, at folk med gigt ikke vil være mere aktive, den skal man i hvert fald gå væk fra. For de vil rigtig gerne,” fortæller han.

Gør banen mindre

Analysen viser, at mennesker med gigt er mindre aktive end ikke-gigtramte. Gigtsygdomme medfører ofte fysiske begrænsninger, som kan gøre det vanskeligt at dyrke sport eller motionere. Derfor skal man tænke i alternativer, mener Karsten Elmose-Østerlund.

Det handler om at skabe de rigtige omgivelser og muligheder for mennesker med gigt,” siger han.

Han foreslår tilpasninger som fodbold i gå-tempo og badminton med langsommere bolde på mindre baner for at inkludere flere i fællesskabet omkring idrætten.

Svømning hitter

Analysen viser desuden, at aktiviteter som løb og boldspil er mindre populært blandt gigtramte, mens de deltager næsten lige så ofte som andre i fitness, gåture, cykling og gymnastik. Til gengæld er de langt mere aktive i svømning og træning i et bassin.

Karsten Elmose-Østerlund understreger vigtigheden af tilgængelighed og tilpasning af aktiviteter:

”Vi motiveres alle sammen af noget forskelligt, når vi er fysisk aktive. Nogle motiveres af at gå en tur, mens andre motiveres af at kæmpe med andre i boldspil, konkurrere og have det sociale fællesskab, der følger med. Og her har mennesker med gigt det svært, fordi der ikke er tilpassede tilbud, som tager højde for deres kropslige begrænsninger.”

Gode tilbud fra Gigtforeningen

I Gigtforeningen er vi optaget af at skabe tilbud, der passer til mennesker med gigt. Det gælder for eksempel træning i varmtvandsbassiner, cykelhold og gå-hold.

En af de helt store successer de seneste år er naturtræning. Naturtræning har fokus på både bevægelse, fællesskab og gode oplevelser. Træningen bruges til at stimulere puls, balance, sanser, relationer og leg. Undervejs i træningen er der plads til den enkelte, og naturtræning er altid tilrettelagt, så alle kan være med.

Du kan se mere om naturtræning her.

Derudover er der træningstilbud rettet mod seniorer med projektet Sunde Seniorer, som du kan læse mere om og tilmelde dig her.

Publiceret 06.05.2024