Danmark er i gigtforskningens internationale superliga

Gigtforeningen har de sidste 10 år brugt ca. 150 mio. kroner på forskning. Det har ført til banebrydende resultater og placeret Danmark i forskningens internationale superliga.

I de sidste 10 år har Gigtforeningen brugt ikke mindre end ca. 150 mio. kroner til forskning i gigt.

Det er vi stolte af. For forskningen har ført til banebrydende resultater inden for forebyggelse og behandling af en række gigtsygdomme.

Fremskridt, som har givet hundredtusindvis af mennesker med gigt et bedre liv, og som i dag placerer Danmark i gigtforskningens internationale superliga.

”Men vi er langtfra i mål. For der findes endnu ikke en kur, som kan helbrede gigt, og ikke alle har gavn af fremskridtene. Det handler også om at leve med gigt. Derfor er der fortsat behov for forskning,” understreger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Fremtidens forskere

Når det kommer til fremtidige forskere, er vi bevidste om manglen på reumatologer. Og det gælder om at tiltrække unge talenter til gigtforskningen.

Derfor overrækker Gigtforeningen hvert år studenterpriser på hver 15.000 kroner til medicinstuderende, der har skrevet bemærkelsesværdige hovedopgaver inden for området om gigt.

”Vi arbejder som patientforening for den bedst mulige behandling af mennesker med gigt. Derfor er vi også bevidste om behovet for skarpe hoveder, som har både lysten og evnerne til at skabe nye fremskridt gennem forskning. Vi håber, at vi med studenterpriserne kan motivere de kommende læger til at vælge en karriere inden for gigtområdet.,” fortæller direktør Mette Bryde Lind.

Vil du vide mere om den forskning, Gigtforeningen støtter? Så besøg vores nye forskningsunivers her.

Publiceret 03.05.2024