Christian samler ind til børn med gigt - du kan hjælpe ham

Christian Boutrups gigt har aldrig fået lov at stå i vejen for hans drømme og mål. Nu træner han op til en halv ironman og samler ind til andre med børnegigt.

Christian Boutrup har en særlig evne til ikke at lade sig slå ud. Den har han haft fra barnsben, hvor lægerne konstaterede, at årsagen til de stærke smerter i benene var børnegigt.

I dag har 20-årige Christian fra Birkerød sat gang i en indsamling hos Gigtforeningen til gavn for børn med børnegigt.

Gigt må ikke være en hindring

Og så træner han op til at gennemføre en halv ironman til sommer. Han vil nemlig vise andre børn og unge med gigt, at de ikke behøver at se sygdommen som en hindring for at gøre, hvad de har lyst til.

”Det må ikke lyde, som om jeg ikke anerkender smerterne, der kan være forbundet med sygdommen. Jeg har mærket dem på egen krop og tager i dag medicin,” understreger Christian Boutrup og fortsætter:

”Men jeg tror på, at et positivt mindset kan være med til at skubbe sygdommen i baggrunden.”

I dag tager han methotrexat og mærker stort set ikke til børnegigten.

Her er hans råd til andre

Når man spørger Christian, om han er nervøs for den halve ironman, bliver hans optimisme synlig.

”For hver dag, jeg nærmer mig den halve ironman, glæder jeg mig mere og mere til at gennemføre den. Jeg tror på mine evner og træner hver dag i en klub for triatlon,” fortæller han.

Det skal siges, nævner Christian, at han i flere år har svømmet på højt niveau. For svømningen var god til at træne benene, uden at han belastede leddene. Svømningen har været med til at holde gigten i skak, det er han ikke et sekund i tvivl om.

- Har du et råd til andre med børnegigt?

”Selv om sygdommen kan gøre tilværelsen svær til tider, må du ikke lade sig slå ud af den. Man kan, hvad man vil, har mine forældre lært mig.”

Støt Christians indsamling til fordel for børn med gigt

Hvad ved du om børn med gigt?

• Det er en kronisk betændelsestilstand i et eller flere led, der skyldes, at immunforsvaret i kroppen overreagerer.
  • Fra barn til barn varierer børnegigt, og sygdommen findes i forskellige typer, der afhænger af antallet af led, der er påvirket, og hvilke symptomer der optræder.
  • Typiske symptomer på børnegigt er smerter, hævelse, varme og nedsat bevægelighed i leddene.
  • Ofte er barnet under fem år, når diagnosen stilles.
Publiceret 07.05.2024