Fodøvelser på film – sådan træner du bedst dine fødder

Hold dine fødder stærke. Se Gigtforeningens øvelser på film, der viser, hvordan du bedst træner dine fødder.

Har du gigt eller begyndende gener og besvær i dine fødder? Så træn med Gigtforeningens fodøvelser på film. Øvelserne kan lette dine gener og forebygge, at de blive værre.

Hold dine fødder stærke og smidige

Det er vigtigt at holde fødderne stærke og smidige. Hvis du har problemer med dine fødder, kan det påvirke hele din krop og give dig problemer i knæ, hofter, ryg og nakke.

Vær opmærksom på smerter og ubehag

Hvis du har problemer med dine fødder – smerter og/eller ubehag – anbefaler vi, at du får undersøgt fødderne af din læge eller din fysioterapeut, inden du går i gang med øvelserne. Får du ondt eller bliver utilpas, når du udfører en bestemt fodøvelse, skal du straks stoppe. Gå dog gerne videre til de næste fodøvelser.

Træn dine fødder dagligt

Det tager ca. 15 minutter at gennemføre de fem fodøvelser. For at opnå det bedste resultat, skal du lave dem én gang dagligt.

• Fodøvelse 1

• Sid på en stol.
    • Sæt den ene fod på en massagebold.
    • Bevæg foden frem og tilbage over bolden fra hæl til tå.
    • Lav store cirkler i begge retninger.
    • Lav bevægelsen 1/2-1 minut.

Find de små bolde til fodtræning i vores webshop

• Fodøvelse 2

• Sid på en stol.
    • Gør foden kort ved at trække hælen og tæerne tættere på hinanden, så du løfter din fodbue op.
    • Gentag bevægelsen 8–12 gange.
  • Fodøvelse 3

• Sid på en stol.
    • Krum tæerne og hold spændingen i 2-3 sekunder.
    • Spred tæerne, indtil der kommer luft imellem dem.
    • Gentag bevægelsen 8-12 gange.
  • Fodøvelse 4

• Sid på en stol.
    • Sæt forfoden på en bold.
    • Grib med tæerne omkring bolden. Hold spændingen i to til tre sekunder.
    • Gentag bevægelsen 8-12 gange.

Find de små bolde til fodtræning i vores webshop

• Fodøvelse 5

• Sid på en stol.
    • Løft den ene fod op fra gulvet og tegn cirkler med storetåen.
    • Begynd med at tegne små cirkler, der gradvist gøres større. Bevæg storetåen i den modsatte retning, indtil du ikke kan lave bevægelsen mindre.
    • Gentag bevægelsen 8–12 gange.
Senest opdateret 07.06.2023