Morbus Bechterew / rygsøjlegigt – øvelser og gode råd – det kan du selv gøre

Har du morbus Bechterew – og vil du gerne selv gøre noget for at få det bedre? Få øvelser og gode råd om, hvad du selv kan gøre.

Det er meget vigtigt, at du laver dine daglige øvelser regelmæssigt og korrekt. Derfor har Gigtforeningen udarbejdet et program med en række grundlæggende øvelser. Det tager kun 10-15 minutter at udføre programmet, som indeholder de øvelser, der er nødvendige for at bevare bevægeligheden og forbygge, at ryggen bliver krum.

Se øvelsesprogrammet til dig med morbus Bechterew (pdf)

Øvelser i bassin til dig med morbus Bechterew

Træning i varmt vand har mange fordele - i forhold til træning på land:

• En temperatur på 34 grader har en afspændende virkning på muskulaturen og en smertestillende effekt
  • Vandet tillader bevægelser i alle retninger og planer
  • Vandets opdrift aflaster og støtter ryggen
  • Vandets egenskaber kan bruges til både at lette bevægelser og til at yde modstand ved bevægelser
  • Selv når du har det dårligt, kan du altid gennemføre træning i det varme vand
  • Bevægelser kan lettere og mindre smertefuldt føres helt ud i yderstillingerne end på land

Flydende øvelser med hjælpemidler

Bassintræningen bør følges op af aktiviteter på land. Bassintræning til morbus Bechterew-patienter består af fritstående øvelser uden hjælpemidler, svømmeøvelser og flydende øvelser med hjælpemidler som halskrave, svømmebælte eller stor oppustelig ring og evt. små ringe til understøttelse af arme og ben.

Et bassinprogram bør som minimum indeholde følgende elementer:

• Mange rygstrækkende (ekstenderende) øvelser af forskellig sværhedsgrad og i forskellige udgangsstillinger
  • Kropsdrejende (roterende) øvelser, både drejning af overkrop i forhold til underkrop og omvendt
  • Hofteøvelser i alle retninger (bøje, strække, sprede og rotere)
  • Skulderøvelser i alle retninger (frem op, ud op og vandret bagud)
  • Sidebøjninger og strækning af flankerne
  • Maksimal kropsbøjning - efterfulgt af maksimal kropsstrækning
  • Bevægelser af nakken i alle retninger
  • Kombinationsbevægelser for at udnytte det "tre-dimensionelle rum" i vandet(bevægelser i alle retninger og planer)
  • Svømning (alle svømmearter efter behov og evne)
  • Leg (hvis det er muligt)

Download app og få gode råd til et mere aktivt liv

Region Midtjylland har udarbejdet en app til mennesker med morbus Bechterew, hvor du får gode råd om at leve et så aktivt liv som muligt. Du kan gratis downloade app'en fra både Google Play og App Store - søg "ryggigt".

Foreningen for morbus Bechterew

Foreningen for rygsøjlegigt og morbus Bechterew informerer og rådgiver patienter med morbus Bechterew og rygsøjlegigt. Foreningen samarbejder med Gigtforeningen.

Læs mere om Foreningen for Morbus Bechterew

Senest opdateret 15.06.2023