Alternativ behandling – gode råd for dig med gigt

Hvis du har gigt, søger du måske mod alternativ behandling i håbet om at finde lindring af dine symptomer. Få gode råd om alternativ behandling.

Grønne piller

Hvis du har gigt, lever du måske med daglige symptomer som smerter, træthed og nedsat bevægelighed/funktion i leddene. I håbet om at finde lindring overvejer du måske – som mange andre mennesker med gigt – at prøve alternativ behandling. Men markedet for alternativ behandling er stort og det kan godt være en jungle at finde rundt.

Det mener Gigtforeningen om alternativ behandling

• Gigtforeningens overordnede holdning til alternative produkter og behandlinger er åben og fordomsfri.
  • Gigtforeningen lægger vægt på, at produkterne og behandlingerne gradvist bliver dokumenteret, og at denne dokumentation bliver gennemført efter anerkendte og gennemsigtige videnskabelige principper. Dokumentationen bør naturligvis offentliggøres i et anerkendt tidsskrift. Gigtforeningen vil fortsat være informerende over for mennesker med gigt og arbejde for yderligere dokumentation af alternativ behandling.
  • Gigtforeningen anbefaler aldrig konkrete produkter eller behandlinger.

Gode råd til dig – brug ikke alternativ behandling ukritisk

Gigtforeningen har samlet et par gode råd og nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, hvis du bruger eller overvejer at gå i gang med alternativ behandling, hvad enten du søger en alternativ behandler eller selv går i gang med kosttilskud, naturlægemidler, kostomlægning eller andre behandlingsformer.

• Overvej disse spørgsmål
    • Hvad er dit formål med at søge alternativ behandling? Skal behandlingen f.eks. lindre symptomer, behandle sygdommen, forebygge sygdom eller noget andet?
    • Hvor og hvordan får du oplysninger om behandlingen?
    • Kan der være bivirkninger ved behandlingen, og kan den påvirke din gigtbehandling eller anden medicinsk behandling?
    • Hvor mange penge vil du bruge på behandlingen?
    • Hvordan ved du, hvad der virker, hvis du bruger flere præparater eller behandlinger samtidigt?
    • Hvornår kan du forvente resultater af behandlingen, og hvordan skal virkningen vurderes?
  • Bliv undersøgt hos din læge

Det er vigtigt, at du kender årsagen til dine symptomer. Ved at få stillet en diagnose kan det afklares om symptomerne skyldes en gigtsygdom, hvor traditionel behandling anbefales.
    Gå ikke direkte til en alternativ behandler. Der kan være risiko for at få en forkert vurdering af dine symptomer og for, at du får en uvirksom behandling.

Fortæl din læge om alternativ behandling

Fortæl altid din læge, hvis du bruger eller for nylig har brugt alternativ behandling. Det gælder såvel kosttilskud, naturlægemidler, kostomlægning eller andre behandlingsformer.

Modsat er det vigtigt, at lægen spørger ind til dit eventuelle brug af alternativ behandling.

Fortæl også din læge, hvis du bruger alternativ behandling og står over for en operation. Medbring evt. naturprodukter i original emballage.

OBS! Visse grupper skal være særligt opmærksomme på bivirkninger og risici

Læs mere om bivirkninger ved alternativ behandling

Kombination af forskellige midler kan være farlig

Som mange andre med gigt får du måske receptpligtig medicin. Vær opmærksom på, at samtidig brug af flere lægemidler og naturprodukter kan udgøre en risiko. Hvis du får flere præparater, kan der opstå en risiko for, at de påvirker hinanden på uheldig vis. Jo flere præparater, du bruger samtidig jo større er risikoen.

Hvis du både får behandling inden for det etablerede system og hos en alternativ behandler, skal du derfor altid informere både din læge og den alternative behandler om, hvilke behandlinger du får.

Læs mere om interaktion mellem alternative præparater

• Når du køber naturprodukter

Naturprodukter, der findes i den almindelige handel i Danmark og på danske hjemmesider øger din sikkerhed for at de sælges lovligt, og vil ofte indgå i myndighedernes kontrol.

Udenlandske hjemmesider kan have danske tekster og priser. Vær derfor meget påpasselig og kritisk, når du køber naturprodukter på nettet.

• Læs indlægssedlen

Ved naturlægemidler og stærke vitamin- og mineralpræparater er der vedlagt en indlægsseddel. Læs altid indlægssedlen grundigt igennem, før du bruger præparatet.
    Der kan være tilfælde, hvor du ikke må bruge visse naturlægemidler eller ikke bruge dem i en længere periode af gangen uden pause.

Konsulter din læge, hvis du er tvivl.

• Hvis du vil vide mere

Hvis du selv vil søge viden om forskning i alternativ behandling og gigt, har vi samlet nogle links til hjemmesider, hvor du kan finde pålidelig information.

Norsk hjemmeside

På adressen www.nafkam.no kan du søge viden om alternative behandlingsformer og naturpræparater. NIFAB står for "Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling" og er en statslig hjemmeside under det norske forskningsinstitut NAFKAM, som giver vidensbaseret information om komplementær og alternative behandling.

Ingen dansk hjemmeside

Sundhedsstyrelsens Råd for Alternativ Behandling er blevet lukket ned i efteråret 2019. Der vil formentlig komme en ny hjemmeside på et tidspunkt, men indtil videre er der ikke en dansk myndighedshjemmeside vedrørende forskning og information om alternativ behandling.

Engelsksprogede hjemmesider

På adressen www.nccih.nih.gov kan du finde en database over alternative behandlingsformer og naturpræparater med forskningsresultater fra forsøg med mennesker. NCCIH står for "National Center for Complementary and Integrative Health" og er en del af det amerikanske sundhedsministerium.

På adressen www.medlineplus.gov kan du finde informationer på kosttilskud og naturlægemidler om deres virkning, interaktioner med andre lægemidler og ofte benyttede doser. MedlinePlus er USA's nationale medicinske bibliotek med materialer fra USA's sundhedsministerium og andre sundhedsrelaterede organisationer.

• Vælg en registreret RAB-behandler

Alternative behandlere, der opfylder visse krav til uddannelse inden for deres disciplin, kan blive registreret under titlen RAB (Registreret Alternativ Behandler).

Hvis du har mulighed for det, så vælg en RAB-behandler. Det giver dig garanti for, at behandleren lever op til et minimumskrav om uddannelse og bedre klagemuligheder.

Find din RAB-behandler (Styrelsen for Patientsikkerhed's hjemmeside)

Registreringsordningen må dog ikke forveksles med en autorisation af behandlerne eller en blåstempling af selve behandlingen.

Senest opdateret 09.01.2024