Dronning Ingrids Forskerpris

I forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober uddeler Gigtforeningen hvert år Dronning Ingrids Forskerpris til en markant profil inden for dansk gigtforskning.

Prisen overrækkes af Gigtforeningens protektor Hendes Majestæt Dronningen, som har videreført sin mors Dronning Ingrids store engagement i gigtsagen.

Forskning der letter livet

Dronning Ingrid Forskerpris gives til en forsker, der gennem sin videnskabelige indsats fremmer mulighederne for at forebygge og behandle gigt og dermed mindske generne for de mere end 700.000 mennesker i Danmark, der lever med en muskel- eller skeletsygdom. Med æren følger 100.000 kroner til forskning.

Forskerprisen blev indstiftet i 1978 for at markere, at Dronning Ingrid havde været protektor for Gigtforeningen i 25 år.

Prisen kan ikke søges.

Alle kan indstille kandidater.

• Prismodtager i 2023 - klinisk lektor, overlæge Bente Glintborg

Modtageren af Dronning Ingrids Forskerpris 2023 var Bente Glintborg, klinisk lektor ved Københavns Universitet og overlæge ved Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme på Rigshospitalet. Hun modtog prisen for sin banebrydende forskning i tidlig og målrettet behandling af mennesker med leddegigt, rygsøjlegigt og andre inflammatoriske gigtsygdomme. Bente Glintborg har desuden spillet en fremtrædende rolle i udviklingen af DANBIO-databasen og implementeringen af Dansk Reuma Biobank.

• Prismodtager i 2022 – professor Karen Søgaard

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2022 til professor i arbejdsfysiologi, Karen Søgaard, fra Syddansk Universitet. Hun fik prisen for sin forskning i, hvordan arbejdsrelateret nedslidning af kroppen opstår, og hvordan den kan forbygges og behandles. Et område hun har forsket i, siden hun blev færdiguddannet i 1986. Med Karen Søgaards forskning ved vi nu, at træning virker – ikke bare i forhold til at forebygge nedslidning, men også når det gælder om at reducere og dæmpe de smerter, der følger med, når skaden er sket.

• Prismodtager i 2021 – klinisk professor, overlæge Torkell Ellingsen

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2021 til klinisk professor, overlæge Torkell Ellingsen, Reumatologisk Afdeling på Odense Universitetshospital. Med sine mere end 100 publikationer i internationale tidsskrifter har han sat fokus på mennesker med gigt, der samtidig kæmper med andre kroniske sygdomme. Det har Torkill Ellingsen gjort sammen med kolleger inden for en lang række andre specialer og faggrupper – og ikke mindst sammen med dem, det hele handler om, nemlig patienterne.

• Prismodtager i 2020 – professor Ellen-Margrethe Hauge

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2020 til professor Ellen-Margrethe Hauge. Hun har brugt det meste af sit forskerliv på at afdække og forstå, hvad der sker i en krop, som er ramt af leddegigt. Hvordan kan man opdage sygdommen tidligere, så behandlingen kan komme i gang med det samme? Hvad sker der i knoglerne, når de bliver angrebet af gigtbetændelse? Og hvordan forebygger vi, at mennesker med leddegigt får blodpropper, som både kan forringe og forkorte deres liv?

• Prismodtager i 2019 – overlæge, ph.d. Lene Terslev

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2019 til overlæge, ph.d. Lene Terslev fra Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme, Rigshospitalet – Glostrup. Lene Terslev fik prisen for sin enestående indsats inden for udviklingen af ultralydsscanning. Ultralydsscanning gør det muligt at opdage en lang række gigtsygdomme tidligt, så de kan blive behandlet, før der opstår varige ledskader. Metoden er samtidig et vigtigt redskab i behandlingen og overvågningen af gigtaktiviteten.

• Prismodtager i 2018 – professor, dr.med. Søren Overgaard

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2018 til professor, dr. med. Søren Overgaard fra Odense Universitetshospital. Han får prisen for sin mangeårige forskning i artrose, som mere end 300.000 danskere lever med, og har bl.a. gjort en forskel gennem sine studier af patienter, som har fået indopereret en kunstig hofte. Dertil skal nævnes en ekstraordinær videnskabelig indsats med langt over 200 videnskabelige publikationer og ikke mindst et helt enestående engagement.

• Prismodtager 2017 - professor, dr. med. Bent Deleuran

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2017 til professor ved Aarhus Universitet og overlæge, dr.med. på Aarhus Universitetshospital Bent Deleuran for hans mangeårige forskning i autoimmune gigtsygdomme. Han har blandt andet forsket i, hvad der sker, når immunsystemet misforstår sin opgave og i stedet for at gå løs på udefrakommende bakterier angriber kroppens raske celler. Det gør sig gældende ved f. eks. leddegigt, rygsøjlegigt og psoriasisgigt. Bent Deleuran har med sin forskning også gjort det muligt for kvinder med sjældne bindevævssygdomme som f. eks. SLE/Lupus at blive gravide. Lupus rammer især yngre kvinder og forhøjer risikoen for at abortere.

• Prismodtager i 2016 – professor, dr.med. Lars Arendt-Nielsen

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2016 til professor, dr. med. Lars Arendt-Nielsen, Aalborg Universitet, for sin banebrydende forskning i smerte. Han har i mere end 30 år viet sit liv til at udforske og afdække, hvad der sker i vores krop, når smerten ikke forsvinder, men bliver kronisk, og han har stået bag et imponerende arbejde for de mange mennesker, der lever med kroniske smerter. På Aalborg Universitet har han etableret et af verdens mest avancerede smerteforskningscentre, hvor han sammen med sit team udvikler metoder til at måle smerte.

Senest opdateret 11.10.2023