Overvejer du at skære ned på alkoholen?

Bettina Jørgensen har leddegigt og siger ofte nej tak til alkohol, da den får gigten til at blusse op. Hun er ikke den eneste, der vælger alkohol fra, tværtimod.

For 57-årige Bettina Jørgensen, der har leddegigt, har spørgsmålet om alkohol ikke været svært at svare på. Hævede, ømme fingre og stive led. Konsekvenserne rammer med det samme, når hun dufter til rødvinen eller nyder en gin og tonic.

Derfor har Bettina valgt i det store og hele at sige nej tak til alkohol. Hun ved nemlig, at gigten blusser op, når hun drikker alkohol.

- Mine symptomer bliver markant værre, hvis jeg for eksempel drikker et glas rødvin. Jeg vil sige, at der er kontant afregning, fortæller hun.

Dermed er alkohol blevet noget, Bettina forbeholder helt særlige lejligheder, da alkoholen handler om valget mellem forværrede symptomer eller ej.

Kostrådgiver: Lyt til din krop

Bettina Jørgensens historie er ikke enestående, fortæller kostvejleder i Gigtforeningen Henriette Thorseng:

- Jeg får jævnligt henvendelser fra medlemmer, der har oplevet at have færre gigtsymptomer, efter de har valgt at lade alkoholen helt eller delvist stå.

Når det kommer til forskning om alkohol og gigt, er den begrænset.

Af den grund anbefaler Henriette Thorseng, at man lytter til sin krop for at finde ud af, om det påvirker ens gigt, når man drikker alkohol. For ligesom med kost og medicin, spiller forskellige faktorer ind i forhold til, hvordan alkohol påvirker den enkelte med gigt.

- Generelt tyder det på, at mange vil kunne læne sig op af Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol. Men gigt er forskellig, og meget kan spille ind bl.a. medicin, og derfor anbefaler jeg altid, at man først og fremmest følger de råd, ens læge giver. Derud over kan man altid prøve sig frem for at finde ud af om alkohol påvirker ens gigtsymptomer, siger Henriette Thorseng.

På Gigtforeningens rehabiliteringscenter Sano gik snakken også om alkohol, da Bettina for nylig var på et ophold.

- Nogle havde valgt at holde op med at drikke alkohol, da det påvirkede deres gigt, mens andre ikke var holdt op, for det havde ingen betydning for dem, fortæller hun.

Danskerne er nysgerrige på hvid januar

Det er ikke kun Bettina Jørgensen, der har valgt at tage sit forhold til alkohol op til revision.

Næsten en ud af fire danskere ønsker at sænke sit alkoholforbrug, viser tal fra Alkohol & Samfund. Og i medierne fortæller folk om at holde hvid januar, hvor man i en måned ikke rører alkohol.

De fleste gør det, fordi de ganske enkelt er nysgerrige på, hvad de kan opnå ved at droppe alkohol, hvilket formentlig hænger sammen med et øget fokus på sundhed generelt.

Kigger man på salget af alkoholfri øl, viser det også, at flere og flere vælger alkoholfrie alternativer, beretter Bryggeriforeningen. Salget er steget markant de seneste 10 år, hvor man er gået fra to alkoholfri øl til omkring 100 forskellige i dag.

Andre fordele ved ikke at drikke alkohol

• Sov godt! Du falder nemmere i søvn med alkohol, men du sover dårligere. Uden alkohol får du et bedre søvnmønster med mere af den dybe søvn.
  • Indtag færre kalorier! Der er næsten lige så mange kalorier i alkohol som i fedt. Derfor kan det gavne din sundhed og begrænse dit kalorieforbrug, hvis du har brug for det, hvis du undgår eller begrænser alkohol.
  • Spar penge! Det kommer selvfølgelig an på dit forbrug.

Kilde: Alkohol & Samfund

Publiceret 02.01.2024