Hver fjerde har i mindst et halvt år ikke fortalt nære venner om deres gigt

Du er ikke den eneste, der måske holder din gigtsygdom hemmelig. Hver fjerde i Gigtforeningens brugerpanel fortæller, at de i mindst et halvt år ikke har fortalt om deres sygdom til nære venner.

Holder du din gigtsygdom hemmelig? Du er faktisk ikke den eneste. Hver fjerde i Gigtforeningens brugerpanel fortæller, at de i mindst et halvt år ikke har fortalt om deres sygdom til nære venner.

Grunden til at holde sygdommen hemmelig er mange, viser panelundersøgelsen fra 2018. Det handler for eksempel om, at man ikke orker at tale om sin sygdom hele tiden, eller man ikke vil betragtes som syg.

Når du får en kronisk sygdom som gigt, kan det skabe turbulens i livet og vende op og ned på de forventninger, du har gjort dig til livet.

Det kan være en hjælp at opsøge ligesindede og tale med andre om de tanker du gør dig, og de udfordringer du oplever at stå i her og nu – og i fremtiden.

I Gigtforeningen har vi lokale frivillige, der afholder et væld af spændende arrangementer over hele landet, du er samtidig velkommen i vores mange lokale grupper og netværk, hvor du kan møde andre mennesker med gigt.

Find arrangementer nær dig.

Publiceret 25.01.2024