Socialt samvær kan hjælpe mod smerter

Du er ikke den eneste, der på grund af smerter har aflyst en aftale eller meldt fra til et arrangement. Men socialt samvær kan hjælpe til at lindre smerterne.

Har du været nødt til at aflyse en aftale eller at melde fra til et arrangement på grund af smerter? Så er du ikke den eneste.

Hos Gigtforeningens brugerpanel fortæller 31 procent, at de dagligt eller én til flere gange om ugen ikke kan deltage i sociale arrangementer eller aktiviteter på grund af deres smerter.

For mange mennesker med gigt oplever en manglende lyst til socialt samvær, når de har smerter.

Det betyder, at de melder fra til sociale arrangementer og i det hele taget trækker sig længere og længere ind i sig selv, da det kan være svært at navigere i smerterne, når man er ude blandt andre mennesker.

Undersøgelser peger dog på, at det sociale samvær er enormt vigtigt for både din livsglæde, din livskvalitet og dit mentale helbred.

Faktisk kan det sociale samvær få smerterne til at fylde mindre i dine tanker. Derfor er det vigtigt, at du prøver at holde fast i dine aftaler og dine sociale relationer, selv om du har ondt, i det omfang, som det er muligt.

I sidste ende kan aftalerne og relationerne være det, der får smerterne til at fylde mindre i din hverdag.

Vær med i et fællesskab

I Gigtforeningen har vi flere sociale tilbud, som du gratis kan deltage i. Her kan du finde alt fra madklubber og gå-grupper til samtalemakkere, arrangementer og foredrag om for eksempel hjælpemidler og medicin eller ny viden om gigt.

Gigtforeningen har ligeledes en række forskellige fællesskaber, hvor du er meget velkommen! For eksempel naturtræning, MIG (Midt i Livet med Gigt) og diagnosenetværk.

Klik her og find arrangementer og aktiviteter nær dig.

Publiceret 05.10.2023