Sådan kan en airfryer aflaste dig med gigt

Få vores ergoterapeuts fem grunde til, hvorfor en airfryer kan være en hjælp i køkkenet for at aflaste led og passe på din energi.

Julen står for døren, og det gør julemiddagen også. Men har du kroniske smerter i fx hænderne, kan det måske virke uoverskueligt at stå for den helt store madlavning.

I Gigtforeningen kommer vores rådgivere med bud på, hvordan du kan aflaste dine led og passe på din energi, så du hverken belaster eller udtrætter dig selv unødigt med eksempelvis madlavning.

Og her kan en airfryer måske være en hjælp til dig med smerter, fortæller Gigtforeningens ergoterapeut, Tine Lund Larsen.

Her får du hendes 5 grunde til, hvorfor:

1. Skuffen er let og langt nemmere at håndtere end fx tunge ildfaste fade. Håndtaget kan gribes an på forskellige måder, så man kan fordele belastningen på flere eller større led. Du kan evt. understøtte med den anden hånd for at fordele belastningen yderligere.
  2. Vælger du en airfryer med touch-display, kræver det blot en lille berøring. Der er ingen knapper, der skal trykkes på, drejes eller andet, som kan være hårdt for fingerleddene.
  3. Airfryeren er oplagt at have stående på køkkenbordet og er derfor i en passende arbejdshøjde, fremfor at du skal bøje dig ned og håndtere bradepander eller lignende i en almindelig ovn, som ofte er i en lav højde.
  4. Skuffen og dens indhold kan komme i opvaskemaskinen, og er derfor nem at rengøre efterfølgende.
  5. En airfryer er alsidig, og kan bruges til mange formål, og dermed erstatte brug af den almindelige ovn – også til bagning!

Tine Lund Larsen opfordrer i det hele taget til, at man får fat i redskaber, der gør husholdningen lettere, hvor det giver mening for dig i din hverdag. Køb en robotstøvsuger eller et fladmoppesystem, hvis du får ondt af at støvsuge. Køb en grøntsagshakker, hvis det er køkkenarbejdet, der giver smerter. Eller indret haven, så du undgår besværlige bede, der skal luges og anskaf måske en robotplæneklipper.

Publiceret 21.12.2023