Om få år kan stamceller måske bekæmpe knæartrose

Gigtforeningen støtter dansk stamcelleforskning i knæartrose med 1.150.000 kroner. Forsker bag projektet har store forventninger til resultaterne.

Foto: Lars Horn/Baghuset

Mange mennesker med knæartrose bliver mødt af et sundhedsvæsen, der ikke kan tilbyde dem en effektiv behandling, før de får det værre. Selvom de er plaget af stærke smerter, er deres knæ ikke tilstrækkeligt nedslidt til, at de kan blive indstillet til operation.

Det har fået ph.d.-studerende på Klinisk Institut ved Aarhus Universitet Rasmus Roost Aabling til at kaste sig over stamcelleforskning. Han forventer, at forskningen vil give langt bedre behandlingsmuligheder inden for 5-10 år.

Stamceller forventes at kunne gendanne brusken

Det er det hidtil største forskningsprojekt med stamceller i verden. Målet er at kaste lys over, hvordan stamceller kan mindske inflammation og smerter og bidrage til at gendanne brusken hos patienter med let til moderat knæartrose.

“Vi ved, at stamceller har bruskopbyggende egenskaber. Mit håb er, at vi objektivt kan påvise, at stamcellerne rent faktisk udvikler ny brusk,” siger Rasmus Roost Aabling.

Håber at kunne behandle artrose generelt

Der findes ikke en kur mod artrose i dag. I stedet arbejder man med at lindre smerterne ved hjælp af medicin, træning og eventuelt vægttab. Rasmus Roost Aablings håber, at hans forskning vil ændre den virkelighed.

Selvom hans projekt koncentrerer sig om artrose i knæet, er det hans forventning, at resultaterne med tiden kan føre til behandling af artrose i andre led.

Følger patienterne i fem år

Der er 80 danskere med knæartrose med i forskningsprojektet, der følger dem i fem år. Den ene halvdel får sprøjtet stamceller ind i knæet, og den anden halvdel får indsprøjtet saltvand. Trods en mulig placeboeffekt i saltvandsgruppen, forventer Rasmus Roost Aabling, at stamcellegruppen vil få bedre resultater over tid.

“Efter et år vil vi forhåbentlig se, at patienterne i stamcellegruppen vil overhale saltvandsgruppen og få det mærkbart bedre. Og efter to år vil udviklingen af artrosen formentlig ikke alene stå stille – vi vil også kunne måle en øget bruskmængde,” siger han.