Gigtforeningen og DGI modtager 3,8 mio. kr. fra TrygFonden til naturtræning

TrygFonden giver Gigtforeningen knap 3,8 mio. kr. til et projekt, som skal få flere mænd med gigt ud at træne i naturen og styrke de aktive fællesskaber i landets yderområder.

”Vi har i de seneste to år haft stor succes med vores naturtræning rundt om i landet. Men vi er endnu ikke lykkedes med at få mændene med – og det er synd, når mange mænd rent faktisk vil have stor gavn af træningen,” siger direktør i Gigtforeningen, Mette Bryde Lind.

Mænd lever gennemsnitligt fire år kortere end kvinder, og mere end dobbelt så mange dør, før de fylder 65 år på grund af usund livsstil. 1) Især mænd med gigt er udsatte, fordi smerter og nedsat funktion kan gøre det udfordrende at være fysisk aktiv i hverdagen. Samtidig kæmper mange med ensomhed og nedtrykthed. Det er den triste statistik, ”Ud og træn i naturen, mand!” skal tage livtag med, forklarer Mette Bryde Lind:

”Med projektet gør vi en målrettet indsats for også at få mændene med, og det kræver en særlig tilgang. Derfor vil vi bl.a. samarbejde med Forum for Mænds Sundhed, som har stor indsigt i, hvilke aktiviteter der især appellerer til mænd – og vi vil lægge et stort arbejde i at kommunikere på en måde, så mændene får lyst til at være med.”

DGI: Tydeligt fokus på mænd skal få dem med ombord

”Ud og træn i naturen, mand!” er udviklet i tæt samarbejde med DGI Østjylland, som bl.a. står for uddannelsen af alle naturtrænerne. DGI er desuden med til at udvikle en række naturtræningsevents rundt om i landet og bidrager til et nyt gør-det-selv-univers på Gigtforeningens hjemmeside med guides til træning i naturen.

”Forskningen viser, hvor stor betydning både naturen og fællesskabet har for menneskers fysiske og psykiske velbefindende. Vi ved, at aktiviteterne skal være meningsfulde for den enkelte, og vi tror på, at træning i naturen kun for mænd, hvor fællesskabet bliver en central faktor, kan blive afgørende for at tiltrække og motivere mændene,” siger direktør i DGI Østjylland, Bjørn Ruben Pedersen.

Forskningsenheden PROgrez ved Slagelse Sygehus vil stå for en undersøgelse af, hvordan de nye træningsfællesskaber påvirker den enkelte deltager – også her med særligt fokus på mændene.

TrygFonden:  Ny viden kan inspirere andre sundhedsindsatser

I TrygFonden er man optaget af at fremme indsatser og aktiviteter, der fremmer en sund adfærd, og som er tilgængelige over alt i landet. Gerne i fællesskab med andre:

”Mændene har allerede tilkendegivet, at de gerne vil deltage i naturtræningen. Det bliver spændende at se, hvordan de bedst kan motiveres – og lykkes med at omsætte deres ønsker til handling,” siger Ida Hagemann, projektchef i TrygFonden. ”Projektet kan være med til at skabe ny viden, som på sigt også kan inspirere andre sundhedsindsatser målrettet mænd.”

”Ud og træn i naturen, mand!” sættes i gang i foråret 2024 og løber over en treårig periode. Herefter står erfaringer og resultater til rådighed for andre organisationer, der arbejder med træningsfællesskaber for mænd.

Publiceret 19.12.2023