Fornem pris til forsker i skræddersyet behandling af gigt

Onsdag den 11. oktober modtog Bente Glintborg Dronning Ingrids Forskerpris. Prisen, som er indstiftet af Gigtforeningen, blev traditionen tro overrakt af H.M. Dronningen på Amalienborg.

Bente Glintborg er klinisk lektor ved Københavns Universitet og overlæge ved Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme på Rigshospitalet. Hun modtog den prestigefyldte pris for sin banebrydende forskning i tidlig og målrettet behandling af mennesker med leddegigt, rygsøjlegigt og andre inflammatoriske gigtsygdomme. Rigtig mange patienter oplever nemlig, at de må gennem forsøg med adskillige præparater, før man finder frem til det rigtige.

Bente Glintborg spiller desuden en fremtrædende rolle i udviklingen af DANBIO-databasen, der rummer kliniske oplysninger om mere end 50.000 mennesker med inflammatorisk gigt – og i implementeringen af Dansk Reuma Biobank, som har indsamlet blod- og vævsprøver fra næsten 10.000 gigtpatienter. Kombinationen af de kliniske oplysninger og det biologiske materiale udgør en unik platform for forskning i netop skræddersyet behandling.

- Det er en kæmpe ære at modtage Dronning Ingrids Forskerpris. Prisen uddeles jo på vegne af patienternes egen forening, og for mig er en blåstempling derfra udtryk for, at de mennesker, det hele handler om, også synes, vores forskning er vigtig. Det betyder meget for mig, siger Bente Glintborg.

I sin tale til prismodtageren fremhævede formanden for Gigtforeningens forskningsråd, Lene Wohlfahrt Dreyer, netop Bente Glintborgs stærke ønske om at skabe resultater, der gør en mærkbar forskel for patienterne:

- Bente Glintborg er en usædvanligt visionær og dedikeret forsker, der har blikket rettet mod at løse problemer, som har afgørende betydning for en stor gruppe gigtpatienters helbred og livskvalitet, sagde hun og fortsatte:

- For tænk, hvis en simpel blodprøve kunne vise, hvilken medicin der passer bedst til den enkelte patient – allerede når diagnosen stilles! Det ville spare en stor gruppe patienter for måneder med virkningsløse behandlinger, unødige bivirkninger, daglige smerter og uoprettelige skader på leddene. Det er dét fremtidsscenarie, Bente gennem sin forskning håber på at gøre til virkelighed. Og det håb deler hun med rigtig mange gigtpatienter.

Dronning Ingrids Forskerpris blev indstiftet i anledning af Dronning Ingrids 25-årsjubilæum som Gigtforeningens protektor. Det er i år 25. gang, den uddeles til en markant profil inden for dansk gigtforskning. Med æren følger 250.000 kr. til prismodtagerens videre forskning.

Publiceret 11.10.2023