7 gode råd om julemad – sådan får du en sundere jul

Konfekt, risalamande og andesteg... Hvordan kan du nyde al den gode mad og de søde sager i julen på en sundere måde? Det giver Gigtforeningens kostvejleder, Henriette Thorseng, nogle tips til. Hun understreger, at det er muligt at træffe sunde madvalg og stadig nyde den gode mad i julen.

Lækkerier hører julen til, og lidt kostmæssig slinger i valsen behøver ikke at være et problem, så længe balancen er god. Julens mad og drikke, kan f.eks. let bidrage til ekstra kilo, som bliver belastende for kroppens led og øger risikoen for gigt.

Vær opmærksom på, hvad du vælger at spise, når der er lækker mad og søde sager på menuen, så du får en sundere jul.

Her får du 7 gode råd

1. Spis frisk frugt

Sukkerindholdet er højt i tørret frugt og bidrager derfor med flere kalorier end den friske frugt. Appelsiner, klementiner og æbler indeholder få kalorier. I friske æbler er der f.eks. 6 gange færre kalorier end i tørrede dadler. Spis derfor mest frisk frugt.

2. Sluk tørsten i vand

Alkohol kan påvirke din krop og din medicin og indeholder, ligesom sodavand, saftevand og juice, mange kalorier. Du får ingen ekstra kalorier, når du drikker vand.

3. Giv plads til grøntsagerne

Lad grøntsager, som f.eks. rødkål og grønkål, fylde godt på tallerkenen.

4. Tag for dig af fiskeretterne

Du har rig mulighed for at spise meget fisk i julen, da det danske julefrokostbord ofte byder på fisk. Fisk har kendte gavnlige effekter på sundheden. De fede fisketyper som sild, laks og makrel indeholder desuden mange omega-3 fedtsyrer, som har vist anti-inflammatoriske egenskaber, der kan tyde på at være gavnlige ved gigt.

5. Vælg fuldkornsbrød

Der er ofte brød på de danske juleborde. Fuldkornsbrød mætter rigtig godt, er sundt og holder maven i gang. Kigger du efter fuldkornslogoet, når du handler, kan det være nemmere at købe fuldkorn.

6. Spis sundt mellem julemiddagene

Lav for eksempel en god grøntsagssuppe eller en portion ovnbagte rodfrugter med fisk. Gør det nemt at vælge de sunde madløsninger, især på dage, hvor du forventer at være ekstra træt eller plaget af smerter. Køb evt. tilberedte måltider eller forbered dem på dage med mere overskud. Brug f.eks. frosne grøntsager, så du slipper for at rense og snitte - de indeholder endda mindst lige så mange vitaminer som de friske.

7. Nyd og udvælg lækkerierne

Tænk valgmuligheder i stedet for forbud. Læg mærke til om du er mæt, og hvad du egentlig har lyst til at spise lige nu. Måske kan du også spise julelækkerierne, når du er sulten igen senere. Du kan spise julelækkerier med stor nydelse og nærvær – men måske vælge mindre mængder. Eller måske udvælge dem, du har mest lyst til.

Prøv vores sunde og lækre madopskrifter

Publiceret 05.12.2022