Tips til god vintermotion og gigtvenligt træningstøj

Synes du, det er svært at finde eller fastholde lysten til at få den daglige motion i vintermånederne? Gigtforeningens fysioterapeut, Trine Majlund Vestbo, giver inspiration og tips til gode træningsformer og kommer også med forslag til gigtvenligt træningstøj.

"Det er vigtigt, du holder fast i at motionere i vintermånederne. Når du bevæger dig og er aktiv, får du større overskud - både fysisk og psykisk. Fysisk aktivitet forebygger samtidig en lang række livsstilssygdomme og spiller en stor rolle i behandlingen af mange sygdomme og lidelser. Husk at helt almindelige dagligdagsaktiviteter, som trappegang, rengøring og gåturen til købmanden, også tæller som fysisk aktivitet," siger fysioterapeut Trine Majlund Vestbo fra Gigtforeningens rådgivning.

Selvom det kan kræve lidt ekstra at komme afsted, er der nogle grundlæggende ting, du selv kan gøre for at bevare din træningsmotivation.

En træningsmakker får dig afsted

Spørg din ægtefælle, en ven/veninde eller nabo, om I skal begynde til en aktivitet sammen. På den måde bliver det nemmere at komme afsted, når der står en eller flere og venter på dig. Samtidig opstår der et fællesskab omkring træningen, og I kan udnytte tiden til at få talt sammen og få fyldt lidt på den sociale konto.

Lys gør godt

Hvis det er muligt, kan du vælge at gå en tur på tidspunkter, hvor det er lyst. De lyse timer og den friske luft har en positiv effekt på dit humør og overskud.

Forslag til god vintermotion

Der er gode muligheder for at få den vigtige, daglige motion - også om vinteren, f.eks. yoga, pilates, svømning, varmtvandsundervisning, træning på stor bold - og diverse former for træning i fitnesscenter.

Lav øvelser hjemme

Se også Gigtforeningens øvelsesprogrammer i billeder, tekst og filmklip. Der er programmer for blandt andet ryg, hofte, hånd, skulder og nakke.

Se øvelserne på film

Har du slidgigt (artrose) i hofte eller knæ? Prøv træningsprogram på film, der er baseret på konceptet "GLA:D".

Se træningsprogrammet

Gigtvenligt træningstøj

Det rette tøj kan gøre en stor forskel. Men meget træningstøj kan være besværligt at tage på og af, hvis du har ømme og stive led. Her er lidt inspiration til gigtvenligt træningstøj.

Træningsbukser

Tætsiddende træningsbukser som løbetights af lycra er ikke nemme, når du har gigt. Gå efter træningsbukser i et let materiale, der sidder lidt løst. Vælg bukser med både elastik og snøre i livet, så du ikke skal skrue dig ned i bukserne, men selv kan stramme dem til i livet. Det er også en god idé med lynlås ved anklerne. Det kan være hårdt at komme i almindelige træningsbukser, hvis du ikke kan strække anklerne.

Træningstop

En træningstop udover sports-bh’en ser måske smart ud. Men hvis du mangler bevægelighed i skuldrene, er det svært og hårdt at få toppen af og på. Gå i stedet efter en top med rund ryg i stedet for dyb ryg - eller med et lille ærme, så du har noget at hive fat i, når du trækker den af. Husk også at sports-bh’en giver modstand, når du hiver i toppen. Så vælg en top i let og løst materiale og eventuelt en sports-bh med lukning foran.

Træningsjakke

Vælg en jakke med lynlås i stedet for en løbeanorak, du skal hive af og på. Tjek også foret – fleece er varmt og dejligt, men det yder meget modstand på en svedig top. Så vælg gerne en jakke med glat inderfor. Vil du have mobilen med på løbeturen – så put den i lommen eller i et mavebælte. Det er svært at bruge et løbearmbånd, hvis du mangler bevægelighed.

Træningssko & sokker

Snør skoene hjemmefra og tag et langt skohorn med i træningstasken. Så slipper du for at bukke dig ned, hvis der ikke er en træningsbænk, du kan hvile foden på. Du kan også bruge sko med elastik-snørebånd for at spare på kræfterne. Hvis det er hårdt at trække sokker på, kan du bruge en strømpepåtager,

Letvægtshåndklæder

Hvis du vil spare på vægten i tasken, kan du bruge letvægtshåndklæder. De fylder ingenting – og så tørrer de hurtigt.

Badetøj

Find en badedragt med rund ryg – en klassisk badedragt er svær at få af og på. Pak også et par badesko med velcro, hvor du kan justere fodbredden – og undgå at falde på vej til bassinet. Tag gerne en tynd badekåbe med. Det kan være svært at få badedragten af, hvis du er blevet kold.

Publiceret 10.01.2022