Farvel til mundbind og coronapas

Mange af jer ringer til Rådgivningen for at høre, hvordan I skal forholde jer nu, hvor der bliver slækket på corona-restriktionerne – samtidig med, at smittetrykket er højt.

"Vi taler flere gange om dagen med patienter og pårørende, som er bekymrede ved udsigten til, at det snart er slut med mundbind, coronapas og mange af de andre restriktioner, vi efterhånden har vænnet os til under coronaen. Og det, synes jeg, er meget forståeligt i en tid, hvor smittetrykket er så højt, som det er i øjeblikket," siger Line Marvits, som er teamleder i Rådgivningen.

"Vores råd til de allerfleste af jer er, at I skal forsøge at tage genåbningen i jeres eget tempo. De fleste er fuldt vaccineret, og forskningen viser, at bortset fra en lille gruppe gigtpatienter er I ikke i særlig risiko for et alvorligt forløb, hvis I bliver smittet. Men derfor kan det alligevel godt føles som et vildt skift, når alle mundbind og forbehold pludselig er væk."

Den lille gruppe, som stadig skal være ekstra opmærksom er bl.a. gigtpatienter, som er i behandling med rituximab, ciclosporin eller mycophenolat og patienter med alvorlige bindevævssygdomme, som f.eks. vaskulitis, sklerodermi eller lupus/SLE. Her er det vigtigt, at du kontakter din læge hurtigt, hvis du bliver testet positiv for COVID-19 – læs mere om denne patientgruppe

Tilbage til det normale liv – hold fast i de gode vaner og den sunde fornuft

"Men for langt de fleste gælder det om stille og roligt at vænne sig til at leve normalt igen. At du ikke isolerer dig derhjemme. At du kommer ud og får rørt dig hver dag, passer din træning – og er sammen med andre mennesker. Rigtig mange har fået det dårligere under nedlukningerne – både fysisk og mentalt – fordi de har isoleret sig. Det er der ingen grund til længere," fastslår Line Marvits.

"Men hold fast i de gode vaner og den sunde fornuft. Tag dine forholdsregler, hvis du selv, dine kolleger, familiemedlemmer eller venner er smittet. Tal også med dine nære og måske også med din arbejdsgiver, hvis du har brug for særlige hensyn i denne her overgangsfase. Det forstår man godt. Og bliv ved med at spritte af, luft ud – og host i ærmet. Så er du med til at mindske smitterisikoen – både for dig selv og andre."

Du er velkommen til at kontakte Rådgivningen, hvis du har spørgsmål, eller hvis du har brug for at vende din bekymring i forhold til genåbningen.

Rådgivningen er gratis og åben for alle medlemmer.

Publiceret 27.01.2022