Som patient kan du med dine erfaringer og indsigter gøre forskningen bedre

I Gigtforeningen har vi fokus på at inddrage patienter i forskningen, fordi de kan bidrage med vigtige erfaringer og indsigter, som forskerne ikke tænker på.

Som patient kan du være med til at højne kvaliteten i et forskningsprojekt, og samtidig kan du få meget personligt ud af at bidrage. Læs om, hvordan du som patient kan deltage i et projekt som en 'patientrepræsentant'.

Her kan du også læse om forskere og patienter, som fortæller om, hvad samarbejdet indebærer og betyder. Som patient kan du blive klogere på, hvad det kan give dig – og hvad det kræver af dig at være patientrepræsentant i et forskningsprojekt.

Patienterne skal være tænkt med

Når Gigtforeningens forskningsråd vurderer de ansøgninger, forskerne sender ind, spiller det en vigtig rolle, at patientrepræsentanter er tænkt med lige fra starten. Dit perspektiv kan nemlig være med til at skærpe relevansen. Du kan komme med vigtige indspark til selve gennemførelsen af projektet og i sidste instans øge mulighederne for, at forskningsresultaterne får reel betydning for de gigtpatienter, det handler om.

Svar på DANBIO spørgsmål - det gavner både dig og andre gigtpatienter

Jo flere oplysninger lægen har om din sygdom og dit funktionsniveau, jo bedre behandling kan han eller hun give dig. Og det er netop formålet med databasen DANBIO, som du udfylder i ambulatoriet eller online, hvis du har en inflammatorisk gigtsygdom. Data bliver ikke kun brugt til vigtige beslutninger om din behandling, dine data er også værdifulde for måling af behandlingskvaliteten og forskning i behandling af inflammatorisk gigt.