Træning virker mod inflammatorisk gigtsygdom

Har du leddegigt, kan motion nedsætte din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom markant. Men træning og bevægelse kan også mindske fatigue. Og husk: Træning kan gøre nas, men kan ikke skade dine led eller forværre din gigtsygdom.

Foto: Tobias Nicolai

Det kan siges helt kort: Når du har en inflammatorisk gigtsygdom, hjælper motion og bevægelse af enhver slags. Hver gang, du er fysisk aktiv – løber, cykler, går en tur eller laver gymnastik – frigiver det nogle stoffer fra musklerne, der påvirker immunsystemet, så du får en antiinflammatorisk effekt.

Desværre findes der ikke en kur mod inflammation - inflammatorisk gigtsygdom. Dog er træning og en aktiv hverdag et vigtigt element i kampen mod gigt. Du har simpelthen antiinflammatoriske stoffer i blodet, når du træner og i timerne bagefter. Dertil kommer alle de andre gevinster, hvor særligt effekten på hjerte-kar-sygdom, som der er en øget risiko for ved inflammatorisk gigt, er veldokumenteret.

Se Gigtforeningens samling af inspiration, råd og øvelser

Træning virker antiinflammatorisk ved lav grad af inflammation

Så der er absolut ingen grund til, at du er tilbageholdende med at bevæge dig, fordi du tror, at motion og bevægelse mere skader end gavner dine led.

"Hvis man har en voldsom inflammation, skal der altså medicin til, og man skal ikke erstatte den med motion og bevægelse. Men hvis der er tale om en såkaldt ’low grade inflammation’ – altså en lav grad af inflammation, kan man opnå en fin antiinflammatorisk effekt af træning," siger reumatolog Mogens Pfeiffer Jensen.

For meget fedt på maven øger inflammationen

Mogens Pfeiffer Jensen fortæller, at hvis man udover at have inflammatorisk gigt også vejer for meget – og at fedtet især sidder på maven – er der endnu flere grunde til at bevæge sig.

"For meget mavefedt mellem organerne i bugen kan ikke alene forårsage både sukkersyge og hjerte-kar-sygdomme. Fedtet producerer også nogle stoffer, der bidrager yderligere til den inflammation, der følger med din gigtsygdom. Derfor er det rigtig vigtigt at holde mavefedtet nede."

Bedste middel mod træthed og depression er bevægelse

Bevægelse er det bedste værn mod den overvældende træthed, også kaldet fatigue, som er de inflammatoriske sygdommes uvelkomne følgesvend.

"I mange år troede vi, at det var inflammationen, der gjorde patienterne trætte. Men selv om vi i dag råder over en lang række midler, der kan holde inflammationen i skak, døjer mange patienter fortsat med fatigue. Motion har vist sig at være det bedste middel mod træthed. Og hvis du er plaget af fatigue, har du også forhøjet risiko for at udvikle en depression. Motion mod depression er ligeledes effektivt" lyder det fra Mogens Pfeiffer Jensen.

Bevæg dig hellere lidt hver dag

Og nok så vigtigt: Bevæg dig, om ikke hver dag, så hyppigt. Hellere en kort tur hver dag end en lang gåtur i weekenden. Og hold helst ikke pauser fra din træning.

Ifølge overlægen skal du ikke ophøre med at træne i ret lang tid, før den positive effekt, du har opnået, går tabt.

"Vi plejer at sige, at 14 dages indlæggelse koster 14 dages genoptræning. Og den pris er højere, hvis du har en inflammatorisk gigtsygdom," siger Mogens Pfeiffer Jensen, der understreger, at træning aldrig kan forværre din inflammatoriske gigtsygdom.

Dog er det klogt at holde igen, hvis der er aktivitet i din gigtsygdom, og du er plaget af mange ømme og hævede led.

Sport skader ikke leddene

Cykling og svømning er gode motionsformer, fordi de ikke belaster leddene så meget. Og jo, du må gerne styrketræne, hvis du har leddegigt, slår Mogens Pfeiffer Jensen fast.

"Styrketræning forebygger knogleskørhed, som vi både får i takt med, at vi bliver ældre, men også som en følge af leddegigt, fordi smerterne gør, at man bevæger sig mindre. Og har du mod på mere fysisk krævende sportsgrene som f.eks. boksning og crossfit, er det bare om at gå i gang – har du rygsøjlegigt, har det en særlig effekt at træne hårdt."

Vi har i det hele taget ikke belæg for at sige, at der er nogle former for sport, der er til skade for leddene. Har du en inflammatorisk gigtsygdom, er din grænse for, hvornår noget gør ondt, måske lidt lavere. Og ja, du kan komme til skade. Men det kan vi alle," siger Morgens Pfeiffer Jensen.

Gigtforeningen bakker op omkring træning som kur mod inflammation og træthed. Træning og bevægelse får ikke kroniske inflammatoriske gigtsygdomme til at forsvinde, men har en lang række fordele i en samlet inflammation behandling og er et af de bedste midler mod træthed.

Senest opdateret 08.11.2023