Mød en frivillig: Heidi – frivillig i kreds og diagnosenetværk

Mød Heidi, der er frivillig i et af Gigtforeningens diagnosenetværk, hvor hun skaber rum for, at yngre medlemmer med gigt kan dele tanker og hjælpe hinanden igennem deres udfordringer.

"Selv en lille indsats gør en stor forskel"

Heidi Leen er frivillig i Gigtforeningens GPA diagnosenetværk, hvor hun har ansvaret for netværkets kontakt med de yngre medlemmer. Samtidig er hun formand for bestyrelsen i Gigtforeningens frivillige kreds i Midtjylland.

"Det gør mig glad, at jeg som en helt almindelig person også kan hjælpe – at det ikke kun er lægerne, der kan," fortæller Heidi.

Da Heidi som 27-årig fik konstateret den autoimmune bindevævssygdom Granulomatose med Polyangiitis (GPA), faldt hendes verden sammen. Heidi var gravid, men sygdommen var så fremskreden, at den krævede medicinsk behandling med det samme. Lægerne var derfor nødt til at afbryde graviditeten og måtte samtidig fjerne hendes ene æggestok.

I diagnosenetværket fandt Heidi et rum, hvor hun kunne dele sine tanker og følelser med andre unge med samme svære sygdom – noget der hjalp hende enormt. Så det var ikke svært for Heidi at sige ja, da hun senere blev spurgt, først om hun ville være kontaktperson i diagnosenetværket og senere også formand for en hel kreds.

"Det er fantastisk og en kæmpe glæde, at jeg kan være med til at hjælpe andre videre. Og selvom det kan være svært at finde tid og overskud til at være frivillig, når man har en lille familie og et arbejde, der også kræver tid, så vil jeg bare sige, at selv en lille indsats gør en kæmpe forskel," fortæller Heidi og fortsætter sin kærlige opfordring.

"Vi har i både diagnosenetværket og i kredsen et stærkt og trygt fællesskab, hvor vi hjælper hinanden. Og kan du i perioder ikke ret meget – det kender jeg fra mig selv – så gør det stadig en forskel, og det giver dig en stor glæde og et overskud, som du kan tage med hjem til din familie."

I dag er Heidis sygdom i ro, og hun har sammen med sin mand, Kim, fået en dejlig datter.

Overvejer du at blive frivillig?

Vil du også være med til at gøre en forskel for mennesker med gigt? Så meld dig som frivillig her:

Bliv frivillig – kontakt en frivillig nær dig

Senest opdateret 21.11.2019