Helene: Fejlmedicinering kostede næsten Helene livet

Helene Kreutzmann fra København har for alvor oplevet, at der mangler sammenhæng i sundhedsvæsenet. Det kan ikke passe, at ingen har et taget ansvar for hendes samlede behandling og medicin, mener hun.

Portræt af Helene KreutzmannFoto: Helene Kreutzmann 48 år, har leddegigt, rygsøjlegigt, fibromyalgi og dårligt hjerte.

Store mængder medicin er blevet en fast del af 48-årige Helene Kreutzmanns hverdag. Hun har blandt andet leddegigt, rygsøjlegigt og fibromyalgi, og hendes rygsøjlegigt har også medført, at hun har dårligt hjerte. Da hun skiftede fra reumatologisk afdeling til hjerteafdelingen på Rigshospitalet, gik det grueligt galt med medicinen.

"Min nye hjertemedicin fungerede slet ikke sammen med min gigtmedicin – og det havde ingen tjekket op på, fordi der ikke er sammenhæng mellem de forskellige specialafdelinger", siger hun og uddyber:
"Jeg fik både en psykose og anafylaktisk chok, fordi ingen koordinerede min medicin. Jeg var meget tæt på at dø. Fejlmedicineringen har givet kronisk mavesår, så nu er jeg også tilknyttet en tredje afdeling, hvor jeg skal tage ny medicin for mit mavesår."

Systemet ser ikke hele mennesket

I dag er Helene førtidspensionist og tilknyttet tre specialafdelinger, hvor hun selv skal være tovholder på, hvad hun får af medicin og samtidigt videregive information til lægerne.

"Tre afdelinger. Og ingen taler sammen. Nu har jeg taget billeder af min medicin, som jeg viser til lægerne, når jeg møder dem. Så føler jeg mig mere sikker – men sådan bør det ikke være, fortæller hun og slår fast, at det er et mirakel, at hun er i live i dag."

Har du også oplevet, at din behandling ikke bliver koordineret godt nok på tværs af specialafdelingerne? Så skriver under på Gigtforeningens forslag om en helhedssamtale og støt op om kampen for bedre sammenhæng.

Skriv under på retten til en årlig helhedssamtale

Senest opdateret 31.05.2023