Søndag den 10. september 2017 stod vi op for hinanden

Søndag den 10. september 2017 samlede Gigtforeningen og Scleroseforeningen ind i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Hele overskuddet går til forskning, der kan give mennesker med gigt og sclerose et længere og bedre liv.

Sammen er vi stærkere

Gigtforeningen og Scleroseforeningen afholdte for anden gang en fælles husstandsindsamling den 10. september 2017 i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. For sammen kan vi hjælpe hinanden med at hjælpe de mange mennesker med gigt og sclerose. Og sammen kan vi arbejde målrettet for, at indsamlingen bidrager med midler til ny forskning.

Hvad går pengene til?

Pengene fra indsamlingen går til forskning i gigt og sclerose. Vi er fælles om indsamlingen og deler overskuddet ligeligt til forskning i de to sygdomme.

Forskning i gigt og sclerose er vigtig

Gigtforeningen og Scleroseforeningen kæmper begge for at gøre livet bedre for mennesker, der lever med de kroniske sygdomme. Årsagerne til både sclerose og leddegigt er ukendte, og der findes i dag ikke behandlinger, der kan kurere de to kroniske sygdomme.

Takket være forskningen, ved vi i dag meget mere om, hvordan vi kan lindre symptomerne for mennesker med gigt og sclerose, end vi gjorde for 20 år siden. Men vi har ikke knækket koden. Derfor er forskning stadig vigtig.

To sygdomme med ligheder

Leddegigt og sclerose er kroniske sygdomme, der bliver værre med tiden. Begge sygdomme medfører smerter, ekstrem træthed, og at en række dagligdagsaktiviteter bliver besværlige eller umulige, fordi kroppens funktioner ikke virker. Fælles for leddegigt og sclerose er også, at begge sygdomme rammer tilfældigt. Mænd og kvinder, børn og voksne, dig og mig.

Hvorfor kun to regioner?

2016 var første år, vi afholdt vores husstandsindsamling. Det er en meget stor opgave at planlægge og gennemføre en husstandsindsamling. I 2017 besluttede vi igen at samle ind i to regioner, så vi fortsat kunne danne os de nødvendige erfaringer.

Resultat for husstandsindsamlingen 2017

Der blev indsamlet knap 2,75 mio. kroner til forskning i gigt og sclerose, da 2.500 frivillige brugte søndagen på at gå fra dør til dør i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Pengene fra indsamlingen skal være med til at sætte gang i ny, livsvigtig forskning.

Senest opdateret 05.02.2018