Søndag den 10. september 2017 står vi op for hinanden

Søndag den 10. september 2017 samler Gigtforeningen og Scleroseforeningen ind i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Hele overskuddet går til forskning, der kan give mennesker med gigt og sclerose et længere og bedre liv.

Sammen er vi stærkere

Gigtforeningen og Scleroseforeningen afholder en fælles husstandsindsamling kl. 10-16 den 10. september i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. For sammen kan vi hjælpe hinanden med at hjælpe de mange mennesker med gigt og sclerose. Og sammen kan vi arbejde målrettet for, at indsamlingen bidrager med midler til ny forskning. Vi står op for den vigtige sag, vi står op for forskningen, og vi står op for hinanden.

Hvad går pengene til?

Pengene fra indsamlingen går til forskning i gigt og sclerose. Vi er fælles om indsamlingen og deler overskuddet ligeligt til forskning i de to sygdomme.

Forskning i gigt og sclerose er vigtig

Gigtforeningen og Scleroseforeningen kæmper begge for at gøre livet bedre for mennesker, der lever med de kroniske sygdomme. Årsagerne til både sclerose og leddegigt er ukendte, og der findes i dag ikke behandlinger, der kan kurere de to kroniske sygdomme.

Takket være forskningen, ved vi i dag meget mere om, hvordan vi kan lindre symptomerne for mennesker med gigt og sclerose, end vi gjorde for 20 år siden. Men vi har ikke knækket koden. Derfor er forskning stadig vigtig.

To sygdomme med ligheder

Leddegigt og sclerose er kroniske sygdomme, der bliver værre med tiden. Begge sygdomme medfører smerter, ekstrem træthed, og at en række dagligdagsaktiviteter bliver besværlige eller umulige, fordi kroppens funktioner ikke virker. Fælles for leddegigt og sclerose er også, at begge sygdomme rammer tilfældigt. Mænd og kvinder, børn og voksne, dig og mig.

Hvorfor kun to regioner?

2016 var første år, vi afholdt vores husstandsindsamling. Det er en meget stor opgave at planlægge og gennemføre en husstandsindsamling. Vi har i år vurderet, at vi samler ind i to regioner, så vi fortsat kan danne os de nødvendige erfaringer. Vi håber, det bliver en stor succes, så vi med tiden kan udvide indsamlingen til hele landet.

Alle kan tilmelde sig i de to regioner. Måske har du en anledning til at besøge familie eller venner i de to regioner i den weekend, og måske kender du nogen i de to regioner, du kan opfordre til at melde sig.

Resultat for husstandsindsamlingen 2016

Søndag den 11. september 2016 samlede omkring 3.000 frivillige 3,8 mio. kr. ind til forskning i gigt og sclerose. Se regnskabet (pdf)

Senest opdateret 10.09.2017