Sunde vaner: Find din motivation i, hvad der er vigtigt for dig!

Sund kost og motion er vigtigt, når du har gigt. Alligevel kan det være svært at finde motivationen til en sund livsstil i hverdagen. Det behøver dog ikke kræve så meget at finde gejsten, som du måske tror. Tobias Opsahl, psykolog på Gigtforeningens rehabiliteringscenter Sano, hjælper dig godt på vej.

Uanset om du har planer om eller allerede er i fuld gang med sunde livsstilsændringer, kan du opleve, at din motivation svigter. Og ifølge Tobias Opsahl, der er psykolog på Gigtforeningens rehabiliteringscenter Sano, kan det skyldes flere ting:

"En forklaring kan være, at du lægger for hårdt ud. Forsøger at følge alt for mange gode råd om sund livsstil på én gang, så det bliver uoverskueligt. Det kan også være, at dine nærmeste ikke forstår og respekterer dine nye kost- og motionsvaner, så du mangler støtte og opmuntring i hverdagen. Andres opbakning og støtte er vigtig og kan være med til at motivere dig," forklarer Tobias Opsahl.

Hvad er vigtigt for dig?

Omvendt er det heller ikke motiverende at leve sundt, hvis du kun gør det, fordi du føler dig presset til det. Det holder ikke i længden at skulle klemme et stort glas friskpresset grøntsagsjuice ned hver morgen, fordi din partner synes, at det er sundt for dig. Vedvarende motivation kommer nemlig indefra.

"En stærk motivation kommer af at vide, hvad der er vigtigt for dig! Og så at sætte mål ud fra det. Kun du ved, hvad der er vigtigt i dit liv, for det er forskelligt, hvad der giver vores liv mening og indhold. Måske er det vigtigt for dig at kunne sidde på gulvet og lege med dit barnebarn? Fordi det giver dig glæde! Glæde er værdifuldt," fastslår Tobias Opsahl.

At fysisk aktivitet i sig selv ikke nødvendigvis er så motiverende, er psykologen helt på det rene med.

Hvad vil du opnå med træningen?

"Mit råd er, at du fokuserer på, hvad du vil opnå ved at træne. Måske er det at kunne gå en tur i skoven, at kunne cykle på arbejde eller at kunne klare trapperne til 3. sal for at besøge venner eller familie? Når du kender dit mål, er du også mere motiveret til at gennemføre din træning."

Har du en periode med mange smerter, er det nemt at miste de vigtige ting af syne, fordi du kun fokuserer på at slippe af med dine smerter.

"Her kan det være en hjælp at tænke over, hvad der før gav dit liv værdi, som du er holdt op med at gøre. Og så overveje, om du kan genoptage aktiviteten – bare på en anden måde," foreslår Tobias Opsahl.

Sæt ikke barren for højt

Når du har fundet ud af, hvad der er vigtigt for dig, har du også et mål, som motiver dig. Hvis dit mål er ambitiøst, kan det være en god idé også at sætte nogle kortsigtede delmål.

"Tag ét skridt ad gangen og sæt overkommelige mål. Så får du hurtigt succesoplevelser, og det vil motivere dig endnu mere. Små skridt er nemlig lige så vigtige som store," understreger Tobias Opsahl.

Vælg også realistiske mål, så du er sikker på, at du kan nå dem. Især hos yngre med gigt oplever Tobias Opsahl, at de har for høje forventninger til, hvad de skal kunne.

"Se på, hvad der er realistisk. Måske sætter du barren for højt, hvis dit mål for eksempel er at kunne komme til at starte til kampsport med dit barn. Måske kan I lave noget andet fysisk sammen, der kan give dig – og jer – en tilsvarende glæde," siger Tobias Opsahl.

Accepter din situation

Det kan være svært at sætte realistiske mål, hvis du ikke kan forsone dig med din situation. Kæmper du imod din kroniske sygdom og insisterer på at blive ved med at leve, som du gjorde, før du fik gigt, får du næppe succes med de mål, du sætter dig.

"Hvis du kan acceptere din situation, kan du bedre handle. Dit liv behøver ikke nødvendigvis at blive dårligere, men du kommer til at leve et andet liv – som også kan være godt! Med det udgangspunkt kan du bedre finde ud af dine muligheder og sætte dig nogle mål, du kan nå," siger Tobias Opsahl.

Find gejsten igen

Du kan hjælpe dig selv til at finde din motivation ved at tænke over disse spørgsmål:

• Hvad er vigtigt for dig i dit liv?
  • Hvorfor er det vigtigt?
  • Hvad er det mindste skridt, du kan tage mod dit mål?

Kilde: Psykolog Tobias Opsahl, Gigtforeningens rehabiliteringscenter Sano

Publiceret 24.07.2020