Mobileprisen 2020: Gigtforeningen hylder tre modige ildsjæle

Årets modtagere af Gigtforeningens Mobilepris hedder Nanna Marinussen, Karla Pilgaard og Zinna Lautrup. De tre kvinder står bag Kroniske Influencers – et enestående fællesskab, der samler kronikere på tværs af landet og på tværs af diagnoser.

”Der er brug for Kroniske Influencers. Ikke mindst i en tid, hvor corona-krisen får tusindvis af kronikere rundt om i Danmark til at isolere sig – de risikerer nemlig at blive alvorligt syge, hvis de bliver smittet. På en ny og moderne måde har de tre seje kvinder skabt et varmt og positivt fællesskab for mennesker med kronisk sygdom. Ingen tabuer er for store til at blive brudt. Og de er selv de første til at sætte både ord og ansigter på de fordomme og udfordringer, som kronisk syge ofte møder. Det kræver mod og styrke. Og det er med til at bryde den ensomhed, du kan opleve, når du lever med en alvorlig, indgribende sygdom, som andre ofte ikke kan se. Derfor fortjener de Gigtforeningens Mobilepris 2020,” siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

Kroniske Influencers startede i november 2018 som en profil på Instagram.

”Vores idé var skabe en platform, som vi kronikere kunne mødes på. Vi havde brug for nogen at dele, snakke og grine med, nogen at tage til julefrokost med, drikke kaffe med og sludre med – uden at vi behøvede at forklare os,” forklarer karla Pilgaard.

Det viste sig, at initiativet udfyldte et stort tomrum. Fællesskabet voksede med lynets hast, og i begyndelsen af 2020 besluttede de tre kvinder at danne en egentlig forening, som i dag har mere end 1.100 medlemmer og omkring 8.000 følgere på de sociale medier. Derudover arrangerer Kroniske Influencers kaffemøder, fester og fællesaktiviteter over hele landet.

Prisen har vakt stor begejstring hos de tre kvinder: ”Vi blev så glade, da vi fik beskeden. Mobileprisen er et kæmpe skulderklap til vores og de fantasiske frivillige ambassadørers arbejde. Det betyder alverden at få den anerkendelse!” fastslår de.

Mobileprisen blev stiftet i 2005. Den tildeles en eller flere personer, der har gjort en ekstraordinær og synlig indsats for at forbedre forholdene for mennesker med gigt. Med æren følger en check på 15.000 kr. og en specialdesignet mobile fra Flensted Mobiles.

Publiceret 07.10.2020