Sådan holder du humøret oppe under corona-epidemien

Synes du også, det er en hård tid, hvor vi er bekymrede for at blive smittet. Hvor vi skal holde afstand til andre. Og ikke ved, hvor længe det varer? Her får du gode råd til, hvordan du holder humøret oppe – både hos dig selv og hos dine nærmeste.

Udbrud af smitsomme sygdomme som den nuværende coronavirus kan påvirke vores trivsel og mentale sundhed. Som andre, er du måske bekymret for at blive syg og hvordan du økonomisk skal klare dig. Og oplever du, at kravene om isolation og afstand til andre er rigtig svære, kan det medføre ensomhed, tære på sindet og give symptomer på stress, depression og udbrændthed.

Der er heldigvis meget, du selv kan gøre for at tage vare på både din egen og din families mentale sundhed og trivsel. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en række råd til, hvordan man kommer godt gennem COVID-19 epidemien.

Gode råd til, hvordan du kommer godt igennem corona-epidemien

Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme
Jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig.

Spis sundt og varieret
Så får du bedre energi og overskud til hverdagens udfordringer.

Hold dig fysisk aktiv
Prioriter at komme udenfor og røre dig og få frisk luft dagligt. Dagslys løfter humøret. Tag en tur på cyklen, løb eller gå en tur. Havearbejde tæller også med. Find hjemmeøvelser på nettet eller dans til god musik.

Hold dig mentalt aktiv
Hold din hjerne i gang med læsning, Sudoku, musik, puslespil eller andre spil. Skriv dagbog. Vær kreativ: Tegn, skriv, mal, syng, spil evt. et instrument. Noget, der kræver din koncentration.

Skab struktur i hverdagen
Lav en plan over aktiviteter for dagen eller ugen. Forsøg at indføre faste rutiner og pauser, der markerer dagens forløb. Det gælder også, hvis du arbejder hjemme.

Husk på, at du gør en forskel
Følelsen af, at du udretter noget er ekstra vigtigt i denne tid. Du gør en forskel ved at holde afstand og blive inden døre, hvis du har symptomer. Hold kontakten til folk, du kender, der har særligt brug for kontakt og beroligelse.

Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand
Familie, venner, kollegaer og naboer har stor betydning for vores mentale sundhed og livskvalitet. Hold kontakt til dem og følg med i deres liv via telefon, videoopkald eller på sociale medier.

Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer
Den uvante situation kan lægge pres på forholdet til dem, du nu er ekstra meget sammen med. Bær over med dig selv og andre, hvis I taber tålmodigheden. Tal om jeres behov og forventninger.

Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem
Det er en god idé at begrænse det tidsrum, du ser eller læser nyheder. Lav noget som føles rart og afslappende. Det modvirker stress.

Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19
Bebrejd ikke dig selv, hvis du ligger syg med COVID-19 eller har anden sygdom. Hvis du kender nogen, som er blevet smittet eller ligger syge, så hjælp dem ved at støtte dem.

Pas på dig selv
Prøv at undgå dårlige vaner som uregelmæssig søvn, for meget alkohol eller rygning. Gør gode ting for dig selv – så kan du bedre passe på andre.

Læs rådene i detaljer i Sundhedsstyrelsens pjece 'Mental sundhed'

Se Sundhedsstyrelsens film 'Pas på dig selv ved at holde dig mentalt aktiv'

Publiceret 01.04.2020