Jeg er træt – mangler jeg jern?

Jeg er træt og undrer mig over, om jernmangel kan være skyld i det? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs kostvejlederens svar.

Spørgsmål

Kan jernmangel mon være skyld i min træthed? Hvordan finder jeg ud af det, og hvilken mad skal jeg spise for at få mere jern? Jeg er 30 år og fik konstateret leddegigt for snart to år siden.

Svar fra Henriette Thorseng, kostvejleder i Gigtforeningens rådgivning

Der kan være mange grunde til, at du føler dig træt – og jernmangel kan være én dem. Andre årsager kan være dårlig søvn, stress og infektioner. Endelig er det velkendt, at mange mennesker med gigt oplever en overvældende træthed, som også kaldes fatigue. Få viden og gode råd om fatigue.

For at få konstateret, om din træthed skyldes mangel på jern, skal du have taget en blodprøve. Man måler både hæmoglobin (blodprocent) og jerndepotet (ferritin). Blødning er en hyppig årsag til jernmangel, så måske er det nødvendigt at udrede, om den evt. skyldes kraftige menstruationer eller mavesår.
Man anslår, at 40 % af alle danske kvinder i den fødedygtige alder har små jerndepoter. Der er altså mange, der ligesom dig kan mangle jern.

Forebyg jernmangel / Spis mad med højt jernindhold

Du kan selv gøre meget for at forebygge jernmangel ved at spise mad med et højt jernindhold og ved at øge kroppens mulighed for at optage det bedre. Jern fra animalske fødevarer som kød, fisk, fjerkræ og æg bliver lettere optaget i kroppen end jern fra vegetabilske fødevarer.

Spiser du ingen eller kun meget få animalske fødevarer, er det vigtigt, at du tilrettelægger din kost, så du sikrer, at du får jern nok. Vegetabilske fødevarer med jern er f.eks. mandler, bønner, rugbrød og spinat. Det kan nogle gange være nødvendigt at supplere med et jerntilskud.

Tip

  • Drik ikke te eller kaffe til de mest jernholdige måltider som frokost og aftensmad, da det hæmmer optaget af jern.
  • C-vitamin fremmer optaget af jern, så spis en god portion grøntsager eller frugt til dine måltider.
  • Suppler din morgenmad med fødevarer, der indeholder C-vitamin. Så øger du optaget af jern fra fødevarer som havregryn, rugbrød eller müesli.
Publiceret 05.03.2020