Gigtpatienter går glip af vederlagsfri fysioterapi

Måske har du her i december måned oplevet at få afslag på vederlagsfri behandling hos en fysioterapeut. I så fald er du ikke den eneste. Et stort antal mennesker med gigt er endt som gidsler i et overenskomstmæssigt slagsmål mellem KL og Danske Regioner på den ene side og Danske Fysioterapeuter på den anden.

"December måned er for mange gigtpatienter blevet en urimelig hård måned at komme igennem, fordi de pludselig ikke kan få den fysioterapi, de har ret til," siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen og Jens Tryde, formand for Foreningen for Foreningen for Rygsøjlegigt og Morbus Bechterew.

Fælles opfordring til KL og Danske Regioner

Derfor har de to foreninger sendt en fælles opfordring til KL, Danske Regioner og Danske Fysioterapeuter om at finde en tilfredsstillende løsning og sikre gigtpatienterne deres rettigheder.

Striden bunder i overenskomstaftalen mellem KL og Danske Regioner fra 1. januar i år. Aftalen fastsætter en økonomisk ramme for antallet af patienter, der kan henvises til vederlagsfri fysioterapi. Hvis fysioterapeuterne overskrider rammen, bliver deres honorar sat ned fra årsskiftet. Fordi der i år har været en markant stigning i antallet af henviste patienter, afviser mange fysioterapeuter at behandle deres patienter sidst på året.

Uligheden øges

"KL og Danske Regioner må træde i karakter. Der er tale om mennesker, der er dybt afhængige af behandlingen," siger Mette Bryde Lind og Jens Tryde.

"Hvis intentionen om at flere skal blive længere på arbejdsmarkedet og være selvhjulpne som pensionister, så er en tidlig og forebyggende indsats både en afgørende og billig investering. Her sker det stik modsatte, og uligheden i sundhed øges."

Publiceret 18.12.2019