Hendes Majestæt Dronningen indviede Dansk Gigthospital

Tirsdag den 5. februar var en vigtig dag for dansk reumatologi. Gigtforeningens nye hospital, Dansk Gigthospital, blev indviet i topmoderne omgivelser i tilknytning til Sønderborg Sygehus.

Hendes Majestæt Dronningen blev vist rundt på Dansk Gigthospital af bestyrelsesformand for Gigtforeningen Ulrik Būlow og direktør i Gigtforeningen Mette Bryde Lind. Her på vej mod samtale med professor Jette Primdahl. Yderst th. i billedet anes arkitekt Helge Skovbjerg.

De to blomsterbørn, Ludvig på 8 år og Sofie på 9 år, stod klar med buketten, da Krone 12 kørte op foran indgangen til Dansk Gigthospital. Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens protektor, blev modtaget af direktør Mette Bryde Lind og bestyrelsesformand Ulrik Bülow, som viste H.M. Dronningen rundt på hospitalet.

Sammen med følget, der bl.a. bestod af bestyrelsesformand for A.P. Møller Fonden, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, og formanden for Villum Fonden, Jens Kann-Rasmussen, fik Hendes Majestæt et indblik i tankerne bag hospitalets unikke rammer. Hun lyttede opmærksomt til fotokunstneren Nicolai Howalt, der fortalte om sine farverige glaskunstværker, som både præger hospitalet og er en del af den helende arkitektur.

Efter rundvisningen samledes H.M. Dronningen, følget og alle de indbudte gæster i den store sal, hvor Sønderjysk Pigekor sang ’I Danmark er jeg født’ så smukt, at H.M. Dronningen sang med. Herefter var det tid til talerne. Ulrik Bülow bød velkommen og takkede Hendes Majestæt for at være mødt op på denne festlige dag og for at have sagt ja til at være protektor for Dansk Gigthospital.

Herefter fulgte en række taler: Sundhedsminister Ellen Thrane Nørby, regionsrådsformand i Region Syddanmark, Stephanie Lose, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla og professor og leder af Forskningsenheden på Dansk Gigthospital, Kim Hørslev-Petersen.

Som afslutning på den festlige dag overrakte Hendes Majestæt på vegne af Gigtforeningen en forskningsgave på 1 mio. kr. til professorerne Ann Bremander og Jette Primdal. Forskningsgaven skal gå til fremme af forskning i reumatologisk rehabilitering gennem støtte til unge forskere og styrkelse af internationalt samarbejde.

Dansk Gigthospital slår dørene op for gigtpatienter fra hele landet om kort tid.

Foto: Palle Skov

Publiceret 05.02.2019