Gigtforeningens medlemmer satte aftryk på international gigtkongres

Den 12.-15. juni satte gigtforskere, læger og andre sundhedsprofessionelle, gigtpatienter og -organisationer fra hele Europa hinanden stævne i Madrid. Her holdt The European League Against Rheumatism nemlig sin store årlige kongres, EULAR. Kongressen  er bl.a. en anledning for patientforeninger til at mødes og udveksle idéer og erfaringer. Her giver vi hinanden lov til at ’stjæle’ hinandens kampagner og andre aktiviteter og tilpasse dem nationale behov.

Gigtforeningens kampagne 'Mig & mit dilemma': Under fire shows diskuterede et panel af fire kendte danskere et udpluk af hverdagsdilemmaer indsendt af mennesker med gigt og deres pårørende.

Gigtforeningen kunne bidrage til den kollektive idépulje med hele to initiativer, som har det til fælles, at det er vores medlemmer, der har leveret indholdet.

Medlemmernes dilemmaer

Det ene var 'Mig & mit dilemma' – en kampagne, som Gigtforeningen gennemførte sidste år i maj-juni. Her diskuterede et panel af kendte danskere små og store hverdagsdilemmaer indsendt af mennesker med gigt og deres pårørende. Målet var at øge forståelsen for, hvordan det er at leve med gigt. Det blev til i alt fire dilemmashows i indkøbscentre rundt om i landet. Dilemmashowsene blev efterfølgende klippet sammen til fem lytteværdige podcasts om temaer, der berører mennesker med gigt.

"EULAR er en rigtig god mulighed for at hente inspiration til nye kampagner og andre aktiviteter,” fortæller projektleder Connie Ziegler, som stod for fremlæggelsen. ”Det var dejligt at kunne præsentere et så nyskabende og originalt initiativ som Mig og mit dilemma – og at give idéen videre til vores søsterorganisationer rundt om i Europa."

Sådan påvirker smerter hverdagen – og nattesøvnen

En anden præsentation fra Gigtforeningen, som vakte stor opmærksomhed, handlede om, hvordan smerter påvirker gigtpatienters søvn og mentale sundhed. Det var fysioterapeut Lene Mandrup Thomsen, som fremlagde de tankevækkende resultater af en undersøgelse, som Gigtforeningen foretog i november sidste år.

"Vi sendte et omfattende spørgeskema til vores brugerpanel, og 915 personer besvarede det. Panelet er ikke repræsentativt, så der er ikke tale om en videnskabelig undersøgelse. Men tilbagemeldingerne gav alligevel stof til eftertanke,” understreger Lene Mandrup Thomsen. "83 procent svarede, at de havde smerter hver dag eller flere gange om ugen. Næsten halvdelen havde taget stærk smertestillende medicin inden for det sidste år, og kun hver tredje havde fået tilbud om alternativer til den stærke medicin."

Undersøgelsen viste også, at to ud af tre sjældent eller aldrig følte sig udhvilede – og omkring halvdelen oplevede hverdagen som uoverkommelig på grund af smerter.

"Endelig svarede lidt mere end hver tiende, at deres smerter havde givet anledning til selvmordstanker, hvilket er et foruroligende højt tal,” siger Lene Mandrup Thomsen. "Det kalder på politisk handling, og vi ser frem til, at den handlingsplan for bedre smertebehandling, som et flertal i Folketinget har afsat penge til, snart bliver en realitet."

Præsentationen blev af EULAR udvalgt som en af dagens ’highlights’, der blev præsenteret for et internationalt presseopbud.

Publiceret 19.06.2019