Til dig, som skal skifte til et biosimilært lægemiddel

Har du leddegigt, psoriasisgigt, rygsøjlegigt eller reaktiv gigt og får biologisk medicin, vil du måske opleve, at du i nærmeste fremtid skal skifte lægemiddel. Hvis du er i behandling med det biologiske lægemiddel Humira, vil du som udgangspunkt skulle skifte til et af de nye biosimilære af slagsen.

Skiftet skyldes, at medicinalvirksomhedernes patenter på de biologiske lægemidler efterhånden udløber. I samme takt får andre firmaer mulighed for at producere efterligninger. De har samme virkning og bivirkninger som originalprodukterne, men er væsentligt billigere.

For nylig blev MabThera udskiftet med det biosimilære Rixathon til behandling af leddegigt, granulomatose med polyangiitis (GPA før Wegeners granulomatose) og mikroskopisk polyangiitis. Nu er turen så kommet til Humira.

Godkendt til behandling af gigt

De Europæiske Lægemiddel Myndigheder (EMA) har godkendt de nye biosimilære lægemidler til behandling af gigt. Medicinrådet - et uafhængigt råd, som udarbejder anbefalinger og vejledninger om lægemidler til regionerne - har givet grønt lyst til, at midlerne nu tages i brug på de danske sygehuse. Desuden følger Lægemiddelstyrelsen skiftet tæt.

"Det giver en stor tryghed, at myndighederne herhjemme tæt og løbende overvåger, om der skulle opstå uventede problemer på længere sigt, når de nye lægemidler tages i brug. Ud fra et samfundsmæssigt perspektiv er det naturligvis positivt, at der kommer billigere lægemidler på markedet," siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Grundig information om skift

På de reumatologiske afdelinger er fagpersonerne forberedt på at tage sig den nødvendige tid til at informere dig grundigt om de nye biosimilære lægemidler og at inddrage dig i dialogen om skiftet.

"Den nye sprøjte eller pen vil blive grundigt demonstreret, så alle bør være trygge ved at bruge det nye hjælpemiddel. Skiftet til et biosimilært lægemiddel bør derfor blive så glidende og problemløst som muligt, men det er naturligt at være bekymret for bivirkninger, og om det nye middel virker lige så godt som det gamle. Derfor er det vigtigt at tage en grundig snak med sin læge, hvis man f. eks. oplever nye bivirkninger, siger Mette Bryde Lind.

Hvis du er usikker på, om skiftet til et biosimilært produkt kan få negative konsekvenser for dig, bør du tale med din reumatolog. Der er mulighed for at beholde den oprindelige medicin, hvis reumatologen vurderer, at helt særlige forhold taler for det, men det er absolut en undtagelse.

Se film om biosimilære lægemidler

Gigtforeningen har sammen med Lægemiddelstyrelsen produceret tre korte film om biosimilære lægemidler, som besvarer tre patienters spørgsmål om bivirkninger og forskelle mellem biologiske og biosimilære lægemidler. Se de tre film på YouTube:

Originale og biosimilære biologiske lægemidler - hvad er forskellen?
Skift til et biosimilært lægemiddel
Bivirkninger ved biosimilære lægemidler

Publiceret 16.11.2018