Overvældende interesse for Smertetjek

I forbindelse med Den Internationale Gigtdag d. 12. oktober sætter Gigtforeningen sammen med reumatologer og apoteker i denne uge fokus på tidlig opsporing af gigt. Interessen for at få et smertetjek de første to dage har været meget stor, og mange er desværre kørt forgæves.

Overvældende interesse for Smertetjek

”Vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke har kunnet give alle de fremmødte et smertetjek. Vi håbede, at mange ville benytte sig af tilbuddet, men interessen har været langt større, end vi havde forestillet os, og mange har desværre kørt langt for at få reumatologernes vurdering af deres smerter i hænderne. Det er vi virkelig kede af,” siger direktør Mette Bryde Lind og tilføjer:

”Den store interesse viser, at rigtig mange har smerter i hænderne, og at der er et stort behov for at finde ud af, hvad smerterne skyldes. Dette vil vi tage med i vores arbejde med tidlig opsporing af gigt, og vi vil sørge for at arrangere flere muligheder for smertetjek rundt om i landet”.

Hvis du allerede har fået en inflammatorisk gigtsygdom som f.eks. leddegigt, psoriasisgigt, rygsøjlegigt eller andre, er undersøgelsen ikke relevant – tal i stedet med den læge, der behandler dig.

Til jer, der mødte op, og ikke allerede har en gigtdiagnose, er det vigtigt at få undersøgt, om jeres smerter i hænderne kan skyldes en gigtsygdom. Det er derfor en god idé, at I taler med jeres læge.

Publiceret 09.10.2018