Når gigten angriber kæbeleddet

Oplever du smerter og andre ubehagelige symptomer fra mund og kæbe? Så er du ikke alene. Hos tre ud af fire, der lever med en inflammatorisk gigtsygdom som leddegigt, sætter sygdommen sig også i kæbeleddet. To eksperter på området guider dig til, hvad du selv kan gøre.

 

Leddegigt kan medføre alvorlige og smertefulde forandringer i kæbeleddet. Typisk opstår problemerne først efter noget tid, men risikoen stiger ved et langvarigt og hårdt sygdomsforløb. Det fortæller to af landets førende eksperter på området, Merete Bakke, specialtandlæge og lektor på Odontologisk Institut på Københavns Universitet, og professor Anne Marie Lynge Pedersen, der er institutleder samme sted.

"Smerter fra kæbeleddet og øret kommer af betændelse og nedbrydning i leddet. Smerterne bliver værre, når man taler og tygger, og der kan komme grus- eller knaselyde fra kæbeleddet. Det kan også føles ’forkert’, når man bider sammen," forklarer Merete Bakke. Andre symptomer kan være muskelømhed og stivhed i kæben samt nedsat bevægelighed.

Mundtørhed og nedsat spytproduktion

Mundtørhed er også et væsentligt symptom ved leddegigt. ”Både mundtørhed og nedsat spytproduktion kan skyldes selve sygdommen, men kan også være en bivirkning ved visse typer medicin. Da omkring hver tredje patient med leddegigt også har Sjögrens syndrom, som giver udtalt øjen- og mundtørhed, skal man være opmærksom på, om man bør udredes for dette”.

Den nedsatte spytproduktion betyder, at spyttets rensende virkning er mindsket. Derfor skal der ekstra fokus på mundhygiejnen. "Leddegigt øger risikoen for at udvikle tandkødsbetændelse og paradentose, og derfor har mange behov for ekstra tandrensninger og eftersyn hos tandlægen. Man bør derfor tage en snak med sin tandlæge om, hvor tit man har behov for eftersyn og tandrensning," anbefaler Merete Bakke og Anne Marie Lynge Pedersen videre.

Gode råd ved mundtørhed og nedsat spytproduktion


  • Børst tænder mindst to gange om dagen med en mildt skummende tandpasta med fluor.
  • Brug tandtråd eller tandstikker hver dag.
  • Drik mange små slurke almindeligt postevand i løbet af dagen, så munden holdes fugtig.
  • Gå hyppigt til tandlæge – hver 3.–6. måned efter behov.
  • Spar på mad- og drikkevarer, som indeholder sukker og syre – f.eks. vin, sodavand og andre kulsyreholdige drikke – herunder danskvand. Frugt og juice indeholder også både sukker og syre, men hører med til en sund og varieret kost. Skyl evt. munden med vand efter indtagelse af syreholdige mad- og drikkevarer.
  • Tyg sukkerfrit tyggegummi. Det stimulerer både spytproduktion og tyggefunktion.
  • Der findes en række forskellige produkter, som lindrer mundtørhed – f.eks. gel, spray og sugetabletter. Prøv dig frem og se, hvad der fungerer bedst for dig.
  • Husk at pleje dine læber med læbepomade eller creme.

Få styr på tandbørsten

Hvis du har gigt i hænder og fingre, kan det være vanskeligt at børste tænder effektivt nok. Her kan du bruge en elektrisk tandbørste eller sætte et særligt greb på tandbørsten, som gør den nemmere at holde på.

Sådan får du et godt tandlægebesøg

Hvis du har svært ved at åbne munden tilstrækkeligt og tidligere har gennemgået en eller flere kæbeoperationer og et utal af tandbehandlinger, bryder du dig måske ikke om at gå til tandlæge.

      • Prøv at få en god og tillidsfuld dialog med din tandlæge, hvor I aftaler, hvordan du får den bedste oplevelse.
      • Hvis du ikke kan åbne munden tilstrækkeligt og samtidig har svært ved at gabe i længere tid, bør længden af behandlingen afkortes – ligesom I bør holde små pauser indimellem.
      • Du kan have behov for at skifte mellem at ligge og sidde i tandlægestolen undervejs, da en tandlægestol ikke altid er rar for mennesker med leddegigt.

Motioner dine kæber

Ud over den medicinske behandling kan en specialfremstillet bidskinne i visse tilfælde aflaste kæbeleddet og mindske smerterne, men den er desværre ikke omfattet af sygesikringen.

Det er også en god idé at motionere sine kæber ved at lave øvelser, der hjælper med at øge gabeevnen og strække de stive tyggemuskler. Øvelserne holder kæbeled og tyggemuskler i gang og stimulerer spytproduktionen,” slutter de to tandlæger.

Øvelser, der holder kæberne i gang


  • Start dagen med opvarmningsøvelser med små gabe-lukkebevægelser med kæben. Gab roligt op og luk sammen igen – i alt 5 gange. Bid derefter tænderne sammen i 2 sekunder og slap af i 5 sekunder – i alt 5 gange.
  • Gab derefter så højt du kan. Hold munden åben et øjeblik, og slap så af. Gentag op til 10 gange morgen og aften. Har du svært ved at gabe tilstrækkeligt, kan du købe et hjælpemiddel på nettet, f.eks. JawTrainer. Bemærk: Du bør ikke udføre denne øvelse, når du har kraftige smerter i kæbeleddet, eller hvis dine smerter forværres meget ved træning. Så hold pause i nogle dage.
  • Tyg tyggegummi.

Kilde: Lektor og specialtandlæge Merete Bakke & professor og institutleder Anne Marie Lynge Pedersen, Odontologisk Institut.

Illustration: Helle Scheffmann

Publiceret 10.10.2018