Kan anti-inflammatorisk kost lindre gigtsymptomer?

Avocado, laks, nødder, bær og ingefær. Det er blot et lille udvalg af fødevarer, der siges at gøre godt, når kroppen er ramt af en betændelsestilstand. Men hjælper anti-inflammatorisk kost mod gigtsmerter? Se kort film med professor Robin Christensen, der deler ud af sin viden om emnet.

Find nogle opskrifter og prøv det af!

Under overskriften ”Gigt i alle aldre – det gode liv!” inviterede Gigtforeningen den 27. september til tema-eftermiddag i samarbejde med Parker Instituttets Patientforening. En af oplægsholderne var professor Robin Christensen, som delte ud af sin viden om anti-inflammatorisk kost.

"Hvis det er inflammation, der gør ondt, er det den, der skal behandles. Fiskeolie, ingefær, hyben er vigtige ingredienser – dernæst vægttab. Måske er den vigtigste ingrediens alt det, man skal undgå at spise," lyder det blandt andet fra professoren.

Her i filmen fortæller han kort om, hvad man i dag ved om anti-inflammatorisk kost og gigt. Hans vigtigste råd er: Find nogle opskrifter på anti-inflammatorisk kost og prøv det af!

Professor Robin Christensen

Stor interesse for kost og gigt

I de senere år er anti-inflammatorisk kost kommet på alles læber, og der er udgivet et væld af bøger med inspiration og opskrifter. Det er Gigtforeningens erfaring, at mange mennesker med gigt har en stor interesse for kostens betydning i forhold til deres kroniske sygdom, herunder om det vil gavne dem at vælge en anti-inflammatorisk kost.

Læs spørgsmål til Gigtforeningens rådgivning "Hjælper anti-inflammatorisk kost mod gigtsmerter?” og få svaret fra vores kostvejleder Henriette Thorseng.

Publiceret 16.10.2018