Gigtforsker Søren Overgaard modtager ærefuld pris

Gigtforeningens Dronning Ingrids Forskerpris går i år til professor, dr. med. Søren Overgaard fra Odense Universitetshospital. Han får prisen for sin mangeårige forskning i artrose, som mere end 300.000 danskere lever med.

Fra venstre ses: Hendes Majestæt Dronningen, prismodtager, professor, dr. med. Søren Overgaard, Gigtforeningens bestyrelsesformand, Ulrik Bülow, Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind, og formand for Gigtforeningens forskningsråd, Ellen-Margrethe Hauge. Foto: Kim Dahl, Effectphoto.

Hendes Majestæt Dronningen, der er Gigtforeningens protektor, overrakte prisen på Amalienborg i forbindelse med Den Internationale Gigtdag. Ved overrækkelsen beskrev professor Ellen-Margrethe Hauge, formand for Gigtforeningens forskningsråd, den vigtige betydning af Søren Overgaards forskning:

"Årets prismodtager Søren Overgaard er en af de tungeste drenge inden for dansk forskning i en gigtsygdom, som rammer de fleste af os før eller siden, nemlig artrose – eller slidgigt," sagde professor Ellen-Margrethe Hauge ved overrækkelsen.

Gjort en forskel for patienterne

Hvert år får mere end 10.000 mennesker i Danmark indopereret en kunstig hofte. For patienterne har Søren Overgaard gjort en forskel gennem sine studier af patienter, som har fået indopereret en kunstig hofte. Dermed adresserer han et stort – og stigende – problem, som påvirker millioner af mennesker verden over.

"Søren Overgaards CV fylder 27 tætskrevne sider. Det fortæller ikke alene om en ekstraordinær videnskabelig indsats med langt over 200 videnskabelige publikationer, men også om et helt enestående engagement. For alt dette – og meget mere – fortjener han om nogen Dronning Ingrids Forskerpris," sagde Ellen-Margrethe Hauge.

100.000 kroner bringer forskningen videre

Det er Gigtforeningen, der har indstiftet Dronning Ingrids Forskerpris. Den uddeles hvert år i forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober til en markant profil inden for dansk gigtforskning. Med æren følger 100.000 kroner til videre forskning.

Læs mere om Dronning Ingrids Forskerpris

Publiceret 12.10.2018