Forebyggelse af smerter i muskler og led skal forbedres

Alt for mange danskere må stoppe med at arbejde på grund af smerter i muskler og led. Det er baggrunden for, at Gigtforeningen i slutningen af oktober står bag en konference om forebyggelse af smerter i muskler og led på Christiansborg.

Mere end 700.000 danskere er diagnosticeret med en muskel- og skeletsygdom, og hvert år må et stort antal danskere i den arbejdsdygtige alder forlade arbejdsmarkedet helt eller delvist på grund af smerter i muskler og led. Det er smerter og sygdom, som det er muligt at forebygge.

"Forebyggelse af smerter i muskler og led skal højere op på den politiske agenda. Et stort antal danskere i den arbejdsdygtige alder må forlade deres job på grund af smerter i muskler og led, samtidig med at virksomhederne i stigende grad efterlyser udenlandsk arbejdskraft. Det er da et paradoks, som kun blive større, når vi ved fra vores medlemmer og brugere, hvor meget det betyder for deres livskvalitet, at de kan fastholde deres tilknytning til arbejdsmarkedet”, siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Fredag den 26. oktober arrangerer Gigtforeningen en konference om forebyggelse af smerter i muskler og led for politiske beslutningstagere og organisationer på Christiansborg. Her vil beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen være blandt oplægsholderne, og flere sundheds- og beskæftigelsesordførerne deltager i paneldebatten.

"Vi er glade for den store politiske interesse i emnet. Muskel- og skeletsygdomme er uden sammenligning den største kilde til tabte gode leveår og en af de hyppigste former for langvarig sygdom i befolkningen. Vi skylder de mange, der har eller er i risiko for at få en muskel- og skeletsygdom at udarbejde en national handlingsplan for forebyggelse af smerter i muskler og led", siger Mette Bryde Lind.

Publiceret 17.10.2018