Tema-eftermiddag: Sådan tackler du dit barns smerter

Vil du blive klogere på smerter hos børn og unge med børnegigt? Så kom til tema-eftermiddag den 9. juni i København og få den nyeste viden om de forskellige behandlingsmuligheder og gode råd til at klare hverdagen.

Som mor, far eller pårørende til et barn eller en ung med gigt, har du helt sikkert oplevet udfordringerne i at få en dagligdag til at fungere. Måske oplever du, at barnet er angst for at skulle "stikkes." Måske er der søskende, som også skal have tid og opmærksomhed midt i medicin- og behandlingsskemaerne. Og så er der alle sygedagene og måske udfordringer med pasning. Men værst af alt er det nok som forældre at opleve, at barnet har smerter, som ikke kan trøstes væk.

Få den nyeste viden og gode råd til hverdagen

Nu er der mulighed for at få den nyeste viden om de forskellige behandlingsmuligheder til børn, som har smerter – samt gode råd til at klare dagligdagen.

Sammen med Gigtramte Børns Forældreforening (GBF) arrangerer Gigtforeningen en tema-eftermiddag om emnet. Arrangementet finder sted den 9. juni på Frederiksberg i København.

Eksperter i form af læge, sygeplejerske, fysioterapeut og psykolog vil gøre dig klogere på, hvad vi ved om smerter og børnegigt og i hvilke tilfælde, medicin kan være løsningen.

Du vil også få viden om, hvilken form for fysisk aktivitet, der vil gavne dit barn, selv om det har ondt. Desuden er der gode råd at hente til, hvordan man kan indrette hverdagen på en måde, der både tager hensyn til et barn med gigt og resten af familien.

Læs mere om tema-eftermiddagen og tilmeld dig

"Hver tredje dag får et barn diagnosen børnegigt. Vi håber, at denne tema-eftermiddag vil give ny viden til forældre og pårørende. Mange oplever netop, at de mangler viden om børn om smerter, fordi de fleste forbinder gigt med ældre aldersgrupper," siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Kort om børnegigt

Omkring 1.200 børn i Danmark lever med børnegigt, og hvert år får omtrent 120 piger og drenge konstateret sygdommen. Mange af børnene er under fem år, og de fleste er piger.

Barnet har øgede chancer for at leve og udvikle sig på lige fod med sine jævnaldrende, hvis den rette behandling bliver iværksat.

Publiceret 09.05.2018