Hvilken fysioterapeut skal jeg vælge?

Jeg har ondt i ryggen og har fået en lægehenvisning til fysioterapi. Kan I anbefale mig en fysioterapeut? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs fysioterapeutens svar.

Svar fra Gigtforeningens fysioterapeut Tina Louise Flach Svendsen

Når du har fået en lægehenvisning til fysioterapi, kan du få tilskud, hvis du vælger en fysioterapeut, der har en aftale med den offentlige sygesikring (dvs. at de har et ydernummer).

Gigtforeningen har desværre ikke mulighed for at anbefale specifikke fysioterapiklinikker, men vi kan beskrive nogle kriterier, du kan vælge ud fra. Oplevelsen af, at du har valgt den ”rigtige” fysioterapeut, bygger på flere faktorer. F.eks. om fysioterapeuten har erfaring med at behandle netop din problematik, om I har en god kemi, om vedkommende indfrier dine forventninger til behandling/træning – og selvfølgelig resultatet af behandlingen.

På klinikkernes hjemmeside kan du ofte finde en oversigt over fysioterapeuterne, deres speciale og interesseområder. Du kan også ringe til klinikkens sekretær og høre, hvilken af fysioterapeuterne hun eller han kan anbefale i forhold til din diagnose. Spørg eventuelt også i dit netværk, om nogen kan anbefale dig en fysioterapeut – men husk at tage højde for din specifikke problematik.

Publiceret 26.03.2018