Gigtforeningen stærkt repræsenteret på international gigtkonference

Netop nu samles mere end 14.000 forskere, læger og andre sundhedsprofessionelle samt patienter og patientorganisationer fra hele Europa til The European League Against Rheumatism’s årlige kongres (EULAR). Den finder denne gang sted i Amsterdam, og Gigtforeningen er stærkt repræsenteret. Forskningsenheden på Kong Christian X’s Gigthospital i Sønderjylland deltager med i alt 20 mundtlige og skriftlige præsentationer, og også andre forskere, som har modtaget støtte fra Gigtforeningen, er med.

Men det er ikke kun inden for forskningen, Gigtforeningen markerer sig. Fredag præsenterer vi den lille film ”Få øje på den usynlige smerte”, som blev lanceret sidste efterår og vist mere end 1,2 mio. gange alene på Facebook.

Se filmen om at leve med usynlige smerter

Også i foråret har der været fokus på filmen med en digital kampagne på de sociale medier og netaviser samt togstationer landet over.

Filmen er den første, der sætter levende billeder på det at leve med gigt. Vi har produceret den, fordi det kan være svært at forklare familie og venner, hvordan det er at leve med en gigtsygdom, som ofte ikke kan ses, men som i høj grad kan mærkes. Når dagens første skridt opleves som at sætte foden på glasskår. Når en almindelig affaldspose føles tung som en kampesten – og når et venligt håndtryk er som at gribe om en kaktus…

Filmen er ordløs og kan forstås af mennesker over hele verden – derfor opfordrer vi vores søsterorganisationer i andre lande til også at dele den.

Publiceret 13.06.2018