Ekstra fokus på fejl med gigtmidlet Methotrexat

Efter flere tilfælde af fejlmedicinering med gigtmidlet Methotrexat løfter myndighederne nu pegefingeren over for regioner og kommuner. Styrelsen for Patientsikkerhed indskærper i et brev, at det er deres ansvar at undgå at fejlmedicinering påplejehjem og hospitaler finder sted.

Methotrexat skal som udgangspunkt kun gives én gang om ugen, men der findes gentagne eksempler på, at patienter ved en fejl får medicinen dagligt. I år har der været mindst ét dødsfald efter Methotrexat-forgiftning. En 90-årig beboer på et plejehjem i Nordsjælland fik ti gange så mange tabletter, som hun skulle have haft, fordi hun fik medicinen hver dag i stedet for ugentligt.

Der findes ikke noget samlet overblik over, hvor mange fejl der sker med Methotrexat, men ifølge DR viser tal fra DanskPatientsikkerhedsdatabase, at der fra 2013 til 2017 blev indberettet fem dødsfald på grund af fejlmedicinering med lægemidlet.

Sygeplejerske- og sosu-uddannelsen sætter nu også øget fokus på at undervise i  at behandle med netop Methotrexat.

"Det er på høje tid, at sundhedsmyndighederne får strammet op på sikkerheden. De fem indberettede dødsfald er fem for mange, og vi ved jo ikke, om der er reelt er flere tilfælde, som vi ikke kender til. Situationen skaber stor utryghed og er ekstra fatalt, fordi det er sundhedsprofessionelle, der står bag fejlene. Det skal rettes op," siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Methotrexat betragtes som effektivt og sikkert – når det bliver håndteret korrekt.

Overmedicinering med Methotrexat har ført til nyresvigt, alvorlige infektioner, påvirkning af lever og knoglemarv, blødninger, blodforgiftning og dødsfald.

I 2016 var der 27.801 patienter, som indløste en recept på Methotrexat på et apotek. Tallet inkluderer ikke de patienter, som blev behandlet med Methotrexat på sygehuse.

Kilde: Sundhedsdatastyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed
Publiceret 14.06.2018