Artrose i hoften: Træning eller operation?

Et nyt forskningsprojekt sammenligner effekten af træning og operation hos patienter med artrose i hoften. Studiet skal gøre det lettere for dig med artrose at beslutte, hvad der er den rette behandling for dig. Projektet er støttet af Gigtforeningen.

Thomas Frydendal
Hvad skal du vælge, hvis du har artrose i hoften – operation eller træning? Det spørgsmål er baggrunden for et nyt forskningsprojekt på Vejle Sygehus. Studiet skal gøre det lettere for dig med artrose at beslutte, hvad der er den rette valg. Gigtforeningen har støttet projektet med 1 mio. kr.

”Det er første gang, man i et studie direkte sammenligner effekten af træning med indsættelse af en kunstig hofte, en såkaldt alloplastik”, fortæller projektfysioterapeut på Vejle Sygehus Thomas Frydendal, som står bag projektet.

Sammenligner træning og operation

I de kliniske retningslinjer, som er anbefalinger til sundhedsfagligt personale baseret på videnskabelige beviser, står der, at folk med artrose i hoften skal prøve at træne for at se, om det hjælper på artrosen. For forskerne ved bare ikke nok om, hvilken type træning der er bedst, og hvor meget du skal træne, hvis du har artrose i hoften. Samtidig er træning billigere end operation for samfundet, og der er også risici ved et operativt indgreb ved slidgigt i hoften.

”Vi er ikke ude på at belyse, om træning er bedre end operation, men derimod at sammenligne effekten af de to behandlingsforløb. Det skal føre til, at den enkelte kan vælge behandling på et informeret og evidensbaseret grundlag,” forklarer Thomas Frydendal.

Klare anbefalinger til fagpersoner

Formålet med forskningen er at give klare anbefalinger til fagpersoner. Målet er, at fysioterapeuter, ortopædkirurger og politikere tydeligt kan se effekten af de to forskellige behandlingsmåder og derudfra anbefale den mest optimale behandling til patienterne.

”Vi regner med, at studiet kan anvendes direkte i klinisk praksis til at finde den optimale behandlingsstrategi for den enkelte patient, så fysioterapeuten og ortopædkirurgen direkte kan sige, at hvis du vælger at træne, kan du forvente denne forbedring, eller at en operation vil være den bedste behandling for dig,” siger Thomas Frydendal.

Følger deltagerne i to år

Deltagerne i dette projekt bliver fulgt efter 3 og 6 måneder, 1 år og 2 år. Forskerne har planer om yderligere et studie om fem år, hvor de vil følge op på, om træningen har været i stand til at forhindre operation, eller om deltagerne alligevel er endt med at blive opereret.

Der er før forsket sammenligningen af træning og artrose i hoften, men forskerne mener, at de videnskabelige beviser stadig er mangelfulde. Sidste år fandt et studie god effekt af ti ugers styrketræning for personer med artrose i hoften, men fordi alle deltagerne automatisk blev opereret efterfølgende, har man ikke kunnet se, om nogen fik det så godt af træningen, at de kunne fravælge operation.

Fakta om forskningen

126 personer med artrose i hoften bliver ved lodtrækning inddelt i to grupper. Den ene halvdel får indsat en hofteprotese, mens den anden halvdel skal træne to gange om ugen i 12 uger.

Træningen består af tung, eksplosiv styrketræning for især lår og hoftemuskulatur. Herefter undersøger forskerne, hvad deltagerne fortæller om:

• Funktionsniveau
  • Smerter
  • Sport- og fritidsfunktion
  • Livskvalitet

De måler også f.eks. muskelstyrke, ser på aktivitetsniveau og på, hvor lang tid der går, før træningsgruppen eventuelt vælger at blive opereret. På den måde kan forskerne finde fordele og ulemper ved de to behandlingsformer og sammenligne deres effekt.

Projektet forventes at gå i gang i januar 2018.

Publiceret 08.01.2018