Sådan holder du dig i form om vinteren

Det kan være svært at finde eller fastholde lysten til at træne i vintermånederne. Men der er masser af muligheder for at få den daglige motion, selvom det er vinter. Få inspiration til god vintermotion og gigtvenligt træningstøj.

"Når din krop er i god form, får du større overskud - både fysisk og psykisk. Du oplever større velvære, og du bevarer bevægelsesfriheden og muligheden for at gøre det, du gerne vil - også når du kommer op i årene. Samtidig ved vi, at fysisk aktivitet forebygger en lang række livsstilssygdomme og spiller en stor rolle i behandlingen af mange sygdomme og lidelser," siger fysioterapeut Tina Louise Flach Svendsen fra Gigtforeningens rådgivning.

Hun anbefaler derfor, at du holder fast i at motionere i vintermånederne. Når det er mørkt og koldt udenfor, har du måske mest lyst til at gå lidt i hi inden døre. Men det er ekstra vigtigt, at du holder dig i gang i den kolde tid. Husk, det tæller også at lade bilen stå og tage trappen i stedet for elevatoren.

Hvad kan jeg træne?

Der er heldigvis masser af gode muligheder for at få den vigtige, daglige motion - også om vinteren:

Alexanderteknik

AquaPunkt - træning i svømmehallen

Fitness - træning i fitnesscenter

Pilates

Svømning

Varmtvandstræning

Træning på stor bold

Yoga

Lav øvelser hjemme

Se også Gigtforeningens øvelsesprogrammer i billeder, tekst og filmklip. Der er programmer for blandt andet ryg, hofte, hånd, skulder og nakke.

Se øvelserne på film

Har du slidgigt (artrose) i hofte eller knæ? Prøv træningsprogram på film, der er baseret på konceptet "GLA:D".

Se træningsprogrammet

Gigtvenligt træningstøj

Det rette tøj kan gøre en stor forskel. Men meget træningstøj kan være besværligt at tage på og af, hvis du har ømme og stive led. Her er lidt inspiration til gigtvenligt træningstøj.

Træningsbukser

Tætsiddende træningsbukser som løbetights af lycra er ikke lykken, når du har gigt. Gå efter træningsbukser i et let materiale, der sidder lidt løst. Vælg bukser med både elastik og snøre i livet, så du ikke skal skrue dig ned i bukserne, men selv kan stramme dem til i livet. Det er også en god idé med lynlås ved anklerne. Det kan være hårdt at komme i almindelige træningsbukser, hvis du ikke kan strække anklerne.

Træningstop

En træningstop udover sports-bh’en ser måske smart ud. Men hvis du mangler bevægelighed i skuldrene, er det hårdt at få toppen af og på. Gå i stedet efter en top rund ryg i stedet for dyb ryg - eller med et lille ærme, så du har noget at hive fat i, når du trækker den af. Husk også at sports-bh’en giver modstand, når du hiver i toppen. Så vælg en top i let og løst materiale og eventuelt en sports-bh med lukning foran.

Træningsjakke

Vælg en jakke med lynlås i stedet for en løbeanorak, du skal hive af og på. Tjek også foret – fleece er varmt og dejligt, men det yder meget modstand på en svedig top. Så vælg gerne en jakke med glat inderfor. Vil du have mobilen med på løbeturen – så put den i lommen eller i et mavebælte. Det er svært at bruge et løbearmbånd, hvis du mangler bevægelighed.

Træningssko & sokker

Snør skoene hjemmefra og tag et langt skohorn med i træningstasken. Så slipper du for at bukke dig ned, hvis der ikke er en træningsbænk, du kan hvile foden på. Du kan også bruge sko med elastik-snørebånd for at spare på kræfterne. Hvis det er hårdt at trække sokker på, kan du bruge en strømpepåtager.

Letvægtshåndklæder

Hvis du vil spare på vægten i tasken, kan du bruge letvægtshåndklæder. De fylder ingenting – og så tørrer de hurtigt.

Badetøj

Find en badedragt med rund ryg – en klassisk badedragt er svær at få af og på. Pak også et par badesko med velcro, hvor du kan justere fodbredden – og undgå at falde på vej til bassinet. Tag gerne en tynd badekåbe med. Det kan være svært at få badedragten af, hvis du er blevet kold.

Publiceret 04.10.2017